• Svensk titel: Svinstian
  • Originaltitel: Porcile
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 1970-03-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2009-11-13
  • IMDb: Svinstian

Jaha ja. Vad har jag egentligen sett? Jag vet att filmen heter ”Svinstian” (”Porcile” i original), är regisserad av den ökände Pier Paolo Pasolini och att den släpptes 1969. Men vad handlar den om? Exakt VAD handlar den om? Jag är faktiskt inte säker.

Filmen växlar mellan två olika historier. I den ena får vi se en ung man på flykt i ett öde vulkanlandskap. Snart får vi veta att mannen har dödat sin far och att det hela utspelar sig på 1600-talet. Han möter en soldat, slår ihjäl denne och äter sedan upp honom. OK, lite kannibalism alltså, uppfriskande så här en vanlig vardag. Tiden går och mannen får sällskap av fler likasinnade där uppe i bergen. Så är det med det.

I den andre historien möter två pampar, bägge med smutsigt förflutet sedan andra världskriget. Den ene var nazist och samlade lite morbida souvenirer under kriget och den andres son är lite för vänlig mot vissa av djuren på gården.

”Svinstian” är en väldigt pratig film, åtminstone till hälften. För medan historien med de båda pamparna är extremt dialogdriven är den andra historien i det närmaste helt fri från dialog, endast några enstaka repliker uttalas. Det är en väldigt svårbedömd film och jag måste erkänna att jag nu, fortfarande ett par dagar efter att ha sett filmen, inte är riktigt säker på om jag tycker om den eller inte. Jag tror det behövs ett par tittningar till för att göra en riktigt rättvis bedömning. Klart är iaf att filmen berör, på ett sätt eller annat, annars hade jag inte haft det allra minsta intresse av att återbesöka den.

Så vad sätter man för betyg på en film som man inte ens är säker på om man tycker om eller inte? Tja, det känns nästan som att jag får singla slant mellan den starka tvåan och den svaga trean. Se där, en stark tvåa fick det bli.

Åtminstone efter den första tittningen.