Shrink

• Speltid (min): 110
  • Tagline: The doctor is out

För inte särskilt länge sedan annonserade Kevin Spacey att han skulle sluta med filmskådespeleriet och ägna sig helhjärtat åt teatern. Men man menar ju faktiskt inte allt man säger och Spacey är redan i gång igen, om han nu överhuvudtaget var borta. I ”Shrink” spelar han den berömda kändispsykologen Henry Carter som på grund av ett personligt trauma förlorat livslusten och tron på sitt arbete. Trots detta fortsätter han halvhjärtat diskutera andras problem tills han får chansen att bekämpa sin egen ångest genom mötet med den unga Jemma som genomgår liknande svårigheter som han själv. Förutom dessa två innehåller filmen ett ganska stort antal karaktärer varav de flesta på ett eller annat sätt har kopplingar till Carter. ”Shrink” rör sig i skuggan av Hollywood och flera av karaktärerna hör hemma i filmindustrin, exempelvis Robin Williams i rollen som den berömda men inte helt lyckliga skådespelaren Holden.

Jag har aldrig tyckt att Kevin Spacey är något särskilt men i rollen som Carter är han utmärkt, precis som de flesta av skådespelarna i filmen. Tonläget är för det mesta ganska lättsamt även om det finns en allvarlig botten i nästan alla filmens scener, och man kan inte ta miste på att ”Shrink” trots allt tar sina karaktärer på allvar. Ur underhållningssynpunkt är filmen helt klart lyckad men för att beröra på ett djupare plan hade det nog krävts ett lite mer överraskande manus, där inte allt knyts ihop fint i slutet vilket nu är fallet. Men de fina skådespelarinsatserna och de trevliga karaktärerna räcker för att göra detta till en bra film utifrån den ambitionsnivå filmskaparna valt att lägga sig på. Förvänta er ingen världsomvälvande upplevelse men se gärna ”Shrink” om ni har möjlighet, det är den värd.

Johannes Hagman