Musashi: The dream of the last samurai

• Speltid (min): 72
  • Tagline: New thing? An anime 'documentary' -- or history lesson?

Ibland är det svårt att se varför en människa kan bry sig om att göra en film. Så är fallet med ”Musashi: the dream of the last samurai”. Musashi Miyamoto är en mycket berömd samurai som genom historien skildrats i en lång rad konstverk, i filmform bl.a. av storheter som Mizoguchi. I den här dokumentären blandas tråkiga animesekvenser med svinfula datorspelsgubbar och poänglös grafik för att; ja för vad då? Man kommer sannerligen inte den historiska eller fiktiva Musashi en millimeter närmare genom den här filmen och förståelsen för honom är obefintlig. Vi får höra att han gillade att slåss, använde två svärd och uppträdde som vanlig fotsoldat. So what?

Om människan säger filmen inget, om myten mycket lite och om slagskämpen alldeles för mycket. Den lilla playstation 1-gubbe som förmedlar informationen och då och då avbryter sig för att skrika, sprängas eller bli tillplattad, går inte att föreställa sig innan man sett honom. Han utger sig för att vara Musashi-expert men gnatar bara på om den mest ointressanta smörja som går att föreställa sig och han är så jävla ful att ögonen drabbas av nervösa ryckningar vid blotta åsynen av idioten. Filmen är knappt mer än sjuttio minuter men känns evighetslång och när den äntligen är slut verkar världen så vacker att det nästan är värt att se skiten bara för det. Eller, nej förresten. Ingenting kan berättiga dess existens och ingenting kan få mig att förstå varför detta visas på Stockholms filmfestival. Inte ens animésekvenserna är ju bra. Varför? Varför?

Johannes Hagman