It's Complicated

• Svensk titel: It's Complicated
  • Originaltitel: It's Complicated
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2010-01-22

Jane (Meryl Streep) lever sitt ensamma liv utan en stor saknad av att ha någon, för hon har sina tre barn och sitt mycket framgångsrika bageri. När hon stöter ihop med sin före detta man Jake (Alec Baldwin) i en hotellbar i New York leder det ena till det andra och de hamnar i säng tillsammans. In i leken kommer också hennes arkitekt Adam (Steve Martin) och nu blir hennes enkla och lättskötta liv än mer krångligt.

Det sista barnet har flytt hemmet till förmån för college och Jane har nu inte längre någon att titta på ”The Hills” med. Ensam brukar sägas är stark och det är en melodi hon dansar livets dans till. Det var tio år sedan hennes man lämnade henne för en mycket yngre kvinna, en kvinna han hade bedragit Jane med, men hon hyser fortfarande en hel del agg gentemot Jake och beskyller honom för att vara den enda orsaken till att äktenskapet evaporerade. När hela familjen åket till New York för att närvara vid sonens examen uppstår plötsligt elektriskt laddade känslor mellan Jake och Jane.

Jane känner sig gammal och går, emot alla sina principer, till en plastikkirurg för att lyfta sig. Konsultationen på kliniken slutar med att hon i rask takt traskar därifrån, säkrare på sig själv och bestämd att inte rucka på de regler runt vilka hennes liv är byggt. Det är en film med tre välrenommerade skådisar som likt filmens karaktärer är trygga i sig själva och som skådespelare, det är en fröjd att se dem säkert ta sig an sina roller och få dem att kännas livsnära och reella.

Baldwin är en mästare på att se distingerad ut samtidigt som han vågar leka med sin sexiga och världsvana stämpel. Han klarar av att skrattas åt men ändå komma ut oberörd av det skedda. Steve Martin är här en frånskild lite nördig äldre man som är romantiskt intresserad av Jane, men hans komiska talang läggs ofta åt sidan för att ge utrymme åt det mer allvarliga, något han klarar av med bravur. Det ska bli intressant om det är ett spår han kommer följa, nu i det senare stadiet av hans långa karriär. I ”Julie & Julia” skildrar Meryl Streep en mattokig och levnadsglad och i ”It’s Complicated” driver hon ett populärt bageri och älskar att laga mat. Hon har även, som Julia, lärt sig sina matlagningskunskaper i Frankrike och är lite av en Frankofil, inget ont i det dock eftersom hon gör det så bra. Den villkorslösa kärlek hon hyser till mat och sitt liv förmedlas på ett sätt som för oss att vilja smaka det hon tillreder och leva hennes äventyrsfyllda liv.

På ytan kan den kännas lite grann som en ny ”You’ve Got Mail”, en film som lockar den äldre åskådaren med skådisar de känner igen och flörtar med den unga publiken genom att använda sig av nya uttryck och medier – de nyttjar nätdejting, kollar på ”The Hills” och videochattar med sina Appledatorer. Men under den polerade och nyvaxade ytan finns en film om att bli gammal och att sent i livet börja om på nytt. Att lära sig leva med den hand som tilldelats en och våga vara sig själv i en tid då likriktighet och konformism hyllas framför det egensinniga och genuina. Det enda som i efterhand var lite synd var att John Krasinski som spelar Harley, Janes dotters blivande man, inte fick mer plats och utrymme för att utveckla sin karaktär lite mer. Han är en galet begåvad komiker som om han spelar sina kort rätt kommer bli en av de stora inom några år. I övrigt är det en mysig film, som för tankarna till gamla Katherine Hepburn-filmer, utan skavanker, eller vissa skavanker finns det men likt karaktärerna i filmen får man lära sig att leva med dem och finna det fina i dem.

Jonas Wennberg