Land of The Lost

• Speltid (min): 102
  • Release (Bio): 2009-09-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-01-20
  • Tagline: Right place. Wrong time.

Will Ferrell är en av få komiska skådespelare som aldrig gjort en bra film. Adam Sandler var med i "Punch-Drunk Love" och Jim Carrey var med i "Eternal Sunshine of the Spotless Mind". Visst, Ferrell var med i Woody Allens "Melinda and Melinda", där han dessutom gjorde bra ifrån sig, men Allens film bleknar i jämförelse med Andersons och Gondrys. Istället sysslar Ferrell med billiga filmer som man inte vet om de är anpassade för barn eller vuxna.

Inget fel med detta så länge filmerna är gjorda med hjärta, vilket är något man absolut inte kan säga om "Land of the Lost". Denna film som är baserad på någon gammal tv-serie från 80-talet, handlar om en misslyckad tillika halvgalen forskare (Ferrell) som har kommit på hur man kan resa i tiden, vilket han dock inte är medveten om förrän en ung Cambridge-student med stora bröst informerar den utskrattade forskaren om detta. Tillsammans bestämmer de sig för åka tillbaka i tiden, och av misstag får de med sig en sexistisk byfåne. Väl några hundra miljoner år bakåt i tiden visar det sig att jorden håller på att invaderas av aliens, och ni kan väl gissa er till vad som händer sedan. Förutom att tjejen tar av sig ett par plagg.

Är detta bara en oskyldig komedi som folket kan koppla av till efter en hård arbetsdag, eller finns det något mer att säga om denna film, utöver dess totala uselhet? Det finns det såklart. Vi skulle t.ex. kunna fråga oss varför utomjordingarna vill ta över jorden i denna film. Vi kan också fråga oss varför terrorister kör in flygplan i skyskrapor. Den enkla vägen är såklart att säga "att ondska existerar i denna värld", ett infantilt uttalande som till och med en Nobelpristagare i fred tillåts säga, och i tacktalet på själva galan dessutom. Ett tal som självfallet svarades med varma applåder. Samma applåder som ekade efter Hitlers tal i Nürnberg 1934, eller efter galaföreställningen av "Land of the Lost".

Stefan Ramstedt