Slaget om Midway

• Svensk titel: Slaget om Midway
  • Originaltitel: Midway
  • Speltid (min): 126
  • Release (Bio): 1977-03-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2010-06-09

Den 4:e juni är en dag som för alltid kommer att finnas i historieböckerna. Det var då slaget vid Midway startade, ett av de största slag som någonsin ägt rum till havs. Det var oerhört viktigt för den amerikanska flottan att försvara den så strategiskt viktiga ön Midway, men oddsen var sannerligen inte på deras sida då den japanska flottan var nästan tre gånger så stor.

Det är knappast någon spoiler att ”avslöja” att USA gick segrande ur denna strid, om än med allvarliga förluster av män och material. Japans förluster var dock så pass stora att deras flotta aldrig kunde hämta sig igen.

”Slaget om Midway” är en amerikansk krigsfilm stöpt efter den klassiska mallen. Ett otal stora skådespelare och en smått episk stämning är vad som möter tittaren. Eller vad sägs om namn som Charlton Heston, Henry Fonda, James Coburn, Robert Mitchum, Glenn Ford, Cliff Robertson, Hal Holbrook och Robert Wagner? Eller för den delen Toshiro Mifune, James Shigeta och Pat Morita på den japanska sidan? Vad säger man, världsklass.

Som väntat när det gäller en film med så pass många år på nacken (den hade premiär 1976) är inte alla effekter helt up-to-date, framförallt är det en hel del bluescreen-scener som inte övertygar. Men det blandas med autentiska stridssekvenser (inte nödvändigtvis från detta slag) och sekvenser från andra filmer (bl.a. ”Tora! Tora! Tora!”) och det ger en överlag mer trovärdig känsla.

Visst är dialogen full av klichéer och lite flaggviftande förekommer också, men vem väntar sig något annat? ”Slaget om Midway” är en klassiker, punkt slut, och är definitivt sevärd.