In Too Deep

• Svensk titel: In Too Deep
  • Originaltitel: In Too Deep
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-07-20

In Too Deep är en ganska sedvanlig uppvisning av några av den amerikanska filmindustrins nya, stora stjärnor. Samma story (polis infiltrerar kriminella kretsar) har vi sett i många filmer. Och många av dem är mycket bättre än denna. Se ”New Jack City”, ”Rush” eller ”Donnie Brasco”.

Trots denna beklämmande början av denna recension måste jag medge, att filmen innehåller en del spänning och dramatik som gör den sevärd. Tempot är behagligt om också hopp från en tid till en annan stör helheten. Regissören har valt att inte flirta med actionälskare och det har han gjort rätt i. Denna film är en dramathriller, ingen actionrulle. Visserligen händer det…saker…som kan attrahera actionälskare, men i stort sett så talar vi om en ganska mörk och pessimistisk skildring av ett svart samhälle där en styr och alla andra får finna sig i skuggan.

Skådespelarna faller inte i min smak. Omar Epps, som i vanliga fall är helt OK, lyckas endast se ut som en kopia/wannabe av Yaphet Kotto och Wesley Snipes. Engagemanget saknas. LL Cool J spelar bossen och lyckas ganska bra. En sådan gangster som han spelar, skulle jag vara livrädd för. Han är grym och samtidigt nästan sofistikerad. Resten av skådespelarna är där, men ingen utmärker sig speciellt mycket. Som så ofta i dessa typer av filmer har man plockat unga killar (nästan) från gatan och låtit dem använda sin egen slang och sina egna rörelsescheman.

Det intressantaste i filmen är regissörens arbete. Man kan kalla hans skildring stillsam men realistisk. Jag tror att denna film skulle ha blivit helt bottennoterad med en sämre regissör. Michael Rymer lyckas dock hålla ihop konceptet och skapar en tät stämning…om också långsam i tempot.

Musiken vill jag naturligtvis, som i så många andra ”svarta” filmer, nervärdera. Jag hatar nutida musikformer som rap, hiphop och techno och denna rulle är full av dessa musikstilar. Dessbättre gör sig musiken väl i filmen men p.g.a. personliga skäl ger jag inte några poäng i den kategorin. Slutresultatet skulle bli så fel.

Ljud och bild är utmärkta.

Jag anser att det finns så många bättre filmer att se inom samma kategori, så jag rekommenderar denna rulle endast för dem som vill se illapratande, unga, svarta pojkar som förstör sina liv genom korkade handlingar. Eller en polis som håller på att förstöra sitt liv. Det finns ett visst underhållningsvärde i det hela, men icke för mig. Dock tror jag att dagens unga filmfantaster kan finna denna film mycket bra.