Buried

• Svensk titel: Buried
  • Originaltitel: Buried
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2010-08-08
  • Tagline: 170,000 SQ miles of desert. 90 minutes of Oxygen. No way out.

En man är begravd i en kista i Irak. Det är handligen. Allting utspelas i kistan, kameran går aldrig upp till marken. Det är metoden. Paul Conroy (Ryan Reynolds) vaknar upp i en kista, och där hittar han också en mobiltelefon. Med den telefonen försöker han lösa sin väg ut ur detta frekala helvetet. Det mest intressanta eller fascinerande är hur dom har valt att göra den. Man är hela tiden i kistan och ibland blir tillochmed helt svart. Det viktigaste som jag tyckte filmen var en bra skådespelarprestation, eftersom det är one-man-show. När jag såg Ryan Reynolds namn så tänkte jag direkt på Van the man och Blade 3 Trinity. Jag trodde att dom skulle valt en starkare skådespelare. Men jag blev faktistk överraskad av Rays tolkning av Paul Conroy som ligger i en kista under marken. Filmen förs vidare med de telefonsamtal som Paul gör. Fast ibland händer det andra obehagliga saker i kistan som inte tillhör själva historien.
Amerikanska armén i Irak smutskastas, och den klassiska George W. Bush repliken : We do not negotiate with terrorists (istället bombar de sönder istället eller låter Chuck Norris göra en film där han dödar alla med en roundhousekick eller helt enkelt åker en motorcykel över terroristerna), är med i filmen. Tillbaka till Ryan, så tycker jag att han passade utmärkt för rollen och man glömde helt bort att han någonsin har gjort en roll som Van the man. Den här filmen är en väldigt bra bioupplevlse, den innehåller mycket atmosfär och man känner sig sugen in i filmen.

Jonatan Lyrefelt
joly4203@su.se
Jonatan Lyrefelt är etnolog och frilansande filmjournalist. Vi bad honom recensera "Buried" åt oss.