Jackass 3D

• Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2010-11-05

Jag tror på idioten. Idioten är modig, och man kan lära sig något av idioten. Nu är jag inte helt säker på att Johnny Knoxville eller Spike Jonze är idioter, men de beter sig ändå som sådana, därav namnet på tv-serien och filmerna. I film nummer tre tjänar gänget stora pengar på att göra samma sak som de brukar göra. De utför lyckade eller misslyckade stunts (beroende på hur man ser det), som resulterar i blåmärken, frakturer, blod och spyor. I stuntet The Rocky kastar Bam Margera vatten i ansiktet på någon oanande stackare som han sedan slår med en boxvante. I stuntet The High Five har Knoxville konstruerat en gigantisk hand som han slår soppskålsbärande människor med. I stuntet "Super Mighty Glue" limmar de fast olika kroppsdelar/kroppar med varandra, och i den gloriösa avslutningen stängs Steve-O in i en bajamaja fylld med hundavföring som sedan slungas upp och ner i någon slags bungeejumpliknande anordning. Om ni tidigare inte förstod konceptet så gör ni det säkert nu.

Man kan tycka vad som helst om innehållet i filmen. Själv småskrattar jag lite, men mår illa mestadels av tiden. Det är dock lite för uppenbart att snacka om cinesthesia här. Vad som däremot är intressant är hur stunten är anpassade till 3D-formatet, eller snarare hur de inte är det. Filmen inleds och avslutas med att hela gänget står i ett rum som successivt fylls av bland annat käftsmällar och konfetti. I dessa slowmotionbilder (1000 bilder i sekunden!) fyller 3D-tekniken en funktion, vi tillåts se hur kroppen reagerar när den träffas av en paintballkula samtidigt som en mängd saker inträffar på samma gång. Det är fysisk komik, visserligen långt ifrån Tati, men ändå på rätt väg. Och dessutom är det intressant att bara titta på saker som exploderar eller på andra vis går sönder. Lite som vetenskapsmän använde(r?) film.

Men utöver inledningen och avslutningen så används 3D:n sparsamt, eller så är det effekterna av den som inte är särskilt stora. Jag vet inte om jag hellre sett en Jackass-film med effektfull användning av 3D och kanske även Smell-o-Vision, men den filmen hade åtminstone varit bättre än Jackass 3D. Varken Spike Jonzes favoritmusik eller roliga cameos som Matt Hoffman och Will Oldham kan få mig att njuta fullt ut av detta äckelpäckel.

Stefan Ramstedt