Rollerball

• Svensk titel: Rollerball
  • Originaltitel: Rollerball
  • Speltid (min): 125
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-07-12

1975 lanserades en av den tidens mest omdebatterade filmer, Rollerball. Man spekulerade friskt kring det sociala mönster som filmen föreslog att världen skulle ha i en när framtid och hur makt kan lätt övergå i ren diktatur. Om inte det var nog, så visade filmen upp en våldsam verklighet, som fick de svagaste kritikerna att spy galla över aggressiviteten. Dessa några hade dock inte insett djupet… eller snarare meningen bakom William Harrisons manus och Norman Jewisons regi.

Man kan se filmen på olika sätt. Jag valde att fokusera mitt intresse på den häftiga klippningen och fantasin bakom den sociala strukturen som uppstår då länderna slutat existera och driften av världen sköts av allsmäktiga företag. Tanken är svindlande, men i Rollerballs fall något osannolikt. I synnerhet i det givna tidsperspektivet. Det är det som, i mitt tycke, fäller en del av fascinationen. Dock finns där satir så det står härliga till.

Dessvärre tror jag att många väljer att se filmen för själva spelets skull. Rollerball är en hybrid mellan amerikansk fotboll, gladiatorspel och speedway. Man har skapat spelet för att mätta människornas våldshunger och få dem att inte se företagsmakten som styr alla aspekter i deras liv. Människan har inget värde om inte företaget kan utnyttja henne.
Spelet är onekligen våldsamt, i år 2001 filmatiseringen av John McTiernan kommer det att vara ännu grymmare. Visst, en nyfilmatisering är på G med Norman Jewison som producent! Allt ska man se innan ögonen ramlar ur sina hålor.
I vår 1975 version är våldet visst en betydande del i filmen, men Jewison har på tidstypiskt sätt varit sparsam med blodkaskader och utrunna hjärnor. Våldet i filmen debatterades trots detta friskt redan då och där åldersgränser fanns stämplades denna film med den högsta möjliga. I jämförelse med dagens våldsfilmer, eller bara en sedvanlig baseballfilm, så är Rollerball anno 1975 inte speciellt uppseendeväckande. Splatterfantasterna bliver mäkta förgrymmade.

Som sagt, så går det att se filmen på olika sätt. Jag valde den filosofiska vägen och min ständige filmpartner i nöd och lust, sambon, höll på att krevera inför den framtidsvisionen som filmskaparna hade målat upp. Det hör till saken att hon är designer och i hennes ögon hade världen inte ändrats speciellt mycket från 1975 till 2018. Det är 70-tal över allt oavsett om man vill visa en framtid med innovationer och mode. Hon skrattade åt detta och förfärades över spelet.

Tempot i filmen är, utom i spelscenerna, långsam och på något sätt passiv. Jag hade inte ont av detta för det gav mig som åskådare tid att smälta och fundera på saker, men jag medger att det är lätt att tappa koncentrationen. Den sedvanliga actionfilmsälskaren kommer att lida svårt.

Ljud och bild är inte av högsta kvalité, men med tanke på filmens ålder så är de acceptabla.

På ett sätt vill jag rekommendera alla seriösa filmfantaster att se Rollerball, men dess rykte om att vara en exceptionellt intelligent och actionpackad film är nog överdrivet. Det är dock en klassisk film med många intressanta filmiska kvalitéer. Den action-, ljud- och effektsuktande individen får finna sig i att vänta på 2001 års version av denna våldsfest.