Silence, The

• Svensk titel: Silence, The
  • Originaltitel: Das letzte Schweigen

Att gå på en spännande kulinarisk filmfestival och välja en film som vilken Wallander som helst, verkar som att lägga pengarna på fel häst. Men det finns två sätt att se på filmen ”The Silence” som för övrigt inte har någonting att göra med dess svenska namne.

Det är en ganska banal kriminalare fullproppad av klyshor vi ser i ungefär alla deckare som produceras, utskiten ur det blodälskande Tyskland. Men det är tydligt att det finns en ambition om att skapa någonting mer konstnärligt högvärdigt. Det syns kanske tydligast i ingressen, en helikopteråkning som stulen från ”Funny Games” (i sin tur lånade från ”The Shining”). Sedan fortsätter man i samma stil, med musik och veckodags-titles också som stulna från ”The Shining”. Men estetiken från just ”The Shining” har sedan länge kommit att bli konvention och sedan överanvänd kliché.

Men alla trötta konventioner som staplas görs det så notoriskt att man undrar om det finns någon underliggande ironi här. Tittarupplevelsen blir ungefär lika obehagligt bisarr som när jag såg ”Ond Tro” för ett par månader sedan. Alla filmens karaktärer är lika sjukt vrickade, och handlingen överaskar genom att göra precis de vändningar man förväntas av den. Det blir smått komiskt när man låter alla vara så knasiga, även konstaplarna, att man inte bryr sig om någon längre.

Att toppa den supute kommisarien som just förlorat sin fru, men den avdankade pensionären som utredde ett snarlikt fall för 23 år sedan- är både djärvt och idiotiskt. Tyvärr resulterar det i en totalt meningslös film, rolig att bevittna just därför.