It's Your Fault

• Speltid (min): 87

Latinamerikansk film tycks föra en livaktigare tillvaro än på länge och filmer av vitt skilda slag finns representerade på årets festival. Till de klart mest lyckade hör den argentinska regissören Anahí Berneris tredje långfilm, ”It´s Your Fault”. Hennes intensiva men samtidigt återhållsamma skildring av en turbulent natt som ställer en familjs tillvaro på sin spets, är mycket sevärd och konsekvent genomförd. Den utmärker sig bland festivalfilmer genom att forma en lyckad enhet snarare än det vilda blandande av stiluttryck och sensationslystna storyelement som utmärker många av de mindre lyckade exemplen från årets repertoar.

Filmen börjar mitt i hetluften hemma hos Julieta och hennes två söner. Hon försöker slutföra ett jobb samtidigt som pojkarna som borde legat till sängs för länge sedan, blir allt mer våldsamma i sina lekar. Till slut skadar sig den ena av dem ganska allvarligt och det bär av till sjukhuset. Väl där upptäcker läkaren flera sår på båda barnens kroppar och Julieta misstänkliggörs omedelbart. Hela filmen utspelar sig under en natt men den närgångna kameran och skickliga klippningen gör att det snarare känns som om handlingen utspelar sig i realtid framför åskådaren.

Filmens tonträff är i det närmaste total och lyckas balansera mellan en laddad stämning och ögonblick av händelselöshet. Berneri lyckas också skickligt väva in frågor om barnuppfostran och föräldrars respektive barns ansvar. Nyanserna är många, sanningen oviss och felstegen få. Det är inget stort och uppseendeväckande mästerverk men säkert är att ”It´s Your Fault” hör till de mer sevärda filmerna på årets festival.

Johannes Hagman