Preludio

• Speltid (min): 74

En gång i tiden var drömmen om en långfilm gjord i en enda tagning en teknisk omöjlighet. Hitchcock gjorde sin berömda film ”Repet” som om han hade uppnått det omöjliga men dolde i själva verket bara sina klipp vid väl valda tillfällen. I och med den digitala teknikens genombrott kan den långa tagningen egentligen bli hur lång som helst och därav borde väl något av sporten med det hela försvunnit. Men sedan Alexander Sokurov uppmärksammade ”Den ryska arken” har vi sett flera exempel på tekniken. Den mexikanska ”Preludio” är ännu ett nytt verk i genren.

Två för varandra helt okända personer har kommit alldeles för tidigt till en fest och fördriver tiden tillsammans på en balkong under ett samtal som varar i runt sjuttio minuter. Skådespelarna ser lite ut som Adam Sandler och Natalie Portman men, det är väl kanske inte helt relevant information i sammanhanget. Efter de första trevande frågorna sträcker sig deras konversation till att röra några av livets allra viktigaste frågor. Till en början försiktigt, sedan allt mer förtroligt.

Dialogen håller måttet och karaktärerna är väl som folk är mest. Det vill säga de verkar inte speciellt intressanta till att börja med men det visar sig att de har en del på hjärtat som tål att tänka på, för dem såväl som för publiken. Att den är gjord i en tagning tillför någon slags autencitetskänsla men är egentligen inte speciellt intressant i sammanhanget. Det som till slut får filmen att leva är trots allt samtalets ebb och flod, vardagsprat och livsberättelser. Antydningar finns, som i filmens titel, att detta samtal mycket väl kan vara början på något betydligt större.

Johannes Hagman