Vill Jag Vissla, Så Visslar Jag

• Svensk titel: Vill Jag Vissla, Så Visslar Jag
  • Originaltitel: Eu cand vreau sa fluier, fluier
  • Speltid (min): 94
  • Release (Bio): 2010-12-03

Rumänsk film har gjort sig ett namn de senaste åren med filmer av ett flertal intressanta regissörer. De har alla sina egna specialiteter men det går klart att urskilja ett mönster i ämnesval och stil. Det rör sig i de flesta fall om konsekvent realistiska skildringar av människor som ställs inför prövningar och svåra beslut i livet, och det är i allmänhet knappast någon vacker bild av Rumänien som förmedlas. Den delvis svensk-finansierade men i övrigt helt rumänska ”Vill jag vissla, så visslar jag” passar väl in en sådan beskrivning av den rumänska filmvågen.

Silviu har skött sig fint och ska snart släppas ur det ungdomsfängelse han har tillbringat de sista fyra åren i. Trots de hårda tagen bland fångarna ser allt ut att gå bra. Då dyker plötsligt hans oansvariga mor upp och säger att hon tänker ta med Silvius lillebror till Italien inom några dagar. Samtidigt börjar han intressera sig för en ung praktikant vid fängelset. Mer behöver inte nämnas om handlingen annat att än att den i filmens andra halva eskalerar rejält och tar en högst dramatisk vändning.

Fotot är grynigt och följsamt, skådespeleriet trovärdigt och den dystra fängelsemiljön väl fångad. Men trots att det är en välgjord historia finns det mycket litet som utmärker sig i förhållande till andra filmer av samma typ. Det är spännande att följa Silvius väg mot en allt mer eventuell frihet men det erbjuds inte så mycket utöver den omedelbara känslan. När dramatiken stegras mot slutet intensifieras också filmen men brister kanske en smula i trovärdigheten när publikens känslor ska väckas. ”Vill jag vissla, så visslar jag” är en välgjord, konsekvent och sevärd film. Men knappast mer än så.

Johannes Hagman