Holy Rollers

• Speltid (min): 89
  • Tagline: In 1998, 1 million ecstasy pills were smuggled into the USA by a group of Hasidic Jews.

Jesse Eisenberg är riktigt i ropet efter ”The Social Network” och lär väl stanna där ett tag framöver också. Han har hittills framförallt fått spela vilsna och lite nördiga unga män på jakt efter mening i livet och gör det oftast med den äran. I ”Holy Rollers” gör han i princip samma roll igen men med en skruv, hans karaktär är nämligen en ortodox jude. Historien om den osäkre Sam Gold som av en slump får ett lukrativt erbjudande om att smuggla ”medicin” mellan USA och Amsterdam, är baserad på verkliga händelser.

Varför han tar beslutet att fortsätta med den högst tveksamma verksamheten är lite svårt att förstå då Sam är både präktig och tillknäppt och tycks ha en känsla för moral samt en respekt för sina traditioner. Karaktären har sina briser såväl som handlingen. Jag hade hellre sett en film om svårigheterna med att vara ung i ett konservativt religiöst samfund snarare än en lättköpt skildring av den unge judens möte med en omvärld fylld av droger och ohämmad sexualitet. Oavsett den eventuella sanningsgraden i storyn känns det väl banalt med dessa överdrivna kontraster utan någon gråzon däremellan.

Men ”Holy Rollers” har ändå en del att erbjuda, särskilt under filmens början då Sams småputtrande livskris skildras på ett fint sätt. Det är överlag en film som är trevlig att titta på men med tanke på de många allvarliga undertonerna kunde man väl önskat mer än så. Och Sam borde vara en intressantare karaktär än han är med alla dessa inre motsättningar som gör att han bara måste brista till slut. Nöjer man sig med en fullt godkänd och underhållande men en smula likgiltig film kan ”Holy Rollers” helt klart duga.

Johannes Hagman