Outrage

• Speltid (min): 109
  • Release (Bio): 2011-04-08

Alla som är bekanta med Takeshi Kitano och får veta att hans nya film är en hård gangsterhistoria kan nog göra sig en ganska bra bild av hur den kan tänkas se ut. Visserligen har han de senaste åren gjort allt märkligare filmer men hans stil är svår att missta för någon annans. I ”Outrage” har Kitano kanske gått längre än i någon av sina tidigare filmer i sin kompromisslöshet. Handlingen består av otaliga intriger mellan likaledes otaliga mer eller mindre viktiga yakuzagrabbar tillhörandes olika klaner och gäng. Det är mycket slagsmål, skrik och förnedring med andra ord. Gangstrarna framstår utan undantag som löjliga och deras strävan efter den efemära makten är lika meningslös som hänsynslös. Stilen är förvånansvärt stram och fotot stiligt.

Kitano kommer inte utan en dos humor, men här finns det en del att invända. I stället för den trivsamma och rätt oskyldiga humor som präglar många av Kitanos tidigare filmer kopplas skratten i den nya filmen nästan uteslutande till hänsynslöst våld. Det finns en viss njutning i sättet Kitano skildrar yakuzans sadistiska våld och filmen innehåller en del explicita scener. Om det sedan är meningen att publiken, som den alltid gör nu för tiden, ska brista ut i skratt när förväntningarna om blod och våld infrias låter jag vara osagt. Men att handskas med brutalt gängvåld som något visuellt underhållande har jag svårt för.

Jag ser inte ett spår av självkritik inför de egna våldsskildringarna från Kitanos sida, och jag ställer mig i ärlighetens namn frågande till om hans förlöjligande av yakuzan egentligen har någon djupare innebörd. Förmodligen vill han bara göra en häftig film där alla dör. ”Outrage” får en trea för sin stilistiska säkerhet och konsekvens men med en reservation för de eventuella moraliska invändningar man helt klart kan hysa mot filmen. Ibland är det svårt att veta vad man ska tycka.

Johannes Hagman