Alien vs Zombies

• Svensk titel: Alien vs Zombies
  • Originaltitel: The Dark Lurking
  • Speltid (min): 97
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-01-05

Ett superduperhemligt kloningsexperiment går alldeles åt fanders i den superduperhemliga underjordiska forskningsstationen. Några få överlevande försöker komma överens om vad de ska göra; försöka ta sig upp till ytan eller barrikadera sig i ett rum, i väntan på hjälp som kanske inte kommer. Att all kommunikation med omvärlden är bruten förbättrar inte direkt situationen. Inte heller det faktum att stationen invaderats av muterade monster som inget hellre vill än att sätta tänderna/tentaklerna/valfri kroppsdel i våra (inte fullt så) tappra överlevare...

”Alien vs Zombies”, eller ”The Dark Lurking” som den heter i original, är en lågbudget skräck-scifi från Australien. Regissören Gregory Connors, som också skrivit manus och komponerat musiken, lade tydligen merparten av budgeten på effekter och jag måste säga att jag blev imponerad över kvaliteten på dessa, det ser verkligen riktigt bra ut. Vad som däremot inte kan ha kostat många kronor är skådespelarna som definitivt inte tillhör eliten inom sitt gebit. Speciellt en av de kvinnliga aktörerna är smärtsamt usel.

Det är en i mitt tycke väldigt ojämn film som pendlar mellan gorefest och snorefest. Actionscenerna håller hög klass, men så fort en scen försöker vila på ren dialog haltar det rejält och det beror framförallt på skådespelarna men även till viss del på manuset. Det är synd, för grundidén är inte alls tokig.

”Alien vs Zombies” är en hyfsat kul popcornrulle för de som gillar monsterscifi, men jag är tveksam till om den kommer att tilltala den stora massan. Förväntar man sig att den ska hålla ”Aliens”-klass bedrar man sig dock.