Hands of Steel

• Svensk titel: Hands of Steel
  • Originaltitel: Vendetta dal futuro
  • Speltid (min): 94
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-02-16

En ökänd miljöaktivist har annonserat att ett stort avslöjande ska göras, ett avslöjande som kan sänka ett stort multimiljonbolag. Bolagets VD kan naturligtvis inte godkänna att något sådant händer så därför beordrar han att miljöaktivisten ska bort, till varje pris.

Möt Paco Queroac, cyborg. Med mer konstgjort material i kroppen än Cher och mer hjärntvättad än ett Kent-fan programmeras han till mörda tidigare nämnda aktivist. Men något går snett, något mänskligt inom honom inser att vad han gör är fel och istället för att slutföra sitt uppdrag beger han sig iväg för att försöka finna sig själv.

På en ödsligt belägen vägkrog checkar han in, utan pengar förstås. Han erbjuder ägarinnan, Linda, att arbeta för sitt uppehälle och efter en kort tvekan tackar hon ja. Lite hjälp kan inte skada. Bolaget som skickade ut Paco tänker dock inte låta honom komma undan utan har anlitat de bästa de har för att hitta honom och föra honom tillbaka. Men Paco tänker inte ge sig utan strid.

”Hands of Steel” är en härligt skönt 80-tals action av klassiskt italienskt/amerikanskt snitt. Storyn är ganska simpel och fokus läggs istället på action, action och åter action. I huvudrollerna ser vi hunken Daniel Greene som Paco, svenskan Janet Ågren som Linda och John Saxon som den onde bolagschefen. Dessutom ser vi också George Eastman och Claudio Cassinelli, som dog i en helikopterolycka under inspelningen, i mindre roller.

Filmen är regisserad av Sergio Martino, som också gjort filmer som ”Mountain of the Cannibal God” och ”Torso”. Resultatet är en film som så här idag känns som att den kan ha inspirerat ”Universal Soldier” till viss del.

Jag hade skitkul när jag såg filmen, och jag kunde inte heller låta bli att tänka på hur sci-fi 1997 en gång var. Jag menar, den här filmen spelades in 1986 men utspelar sig 1997; samma år räddade Snake Plissken USA:s president från New York och det var också det året som Judgment Day skulle ägt rum. Jag vet inte med er, men det känns som att jag missade allt det.