Lone Wolf McQuade

• Svensk titel: Lone Wolf McQuade
  • Originaltitel: Lone Wolf McQuade
  • Speltid (min): 103
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-03-02

Möt J.J. McQuade, den hårdaste Texas Ranger du någonsin sett. Han sparkar stjärt lika ofta som vanliga dödliga andas, han dricker bärs som Lemmy dricker Jack Daniels och bakom hans ståtliga skägg döljer sig en tredje knytnäve. Som ni förstår spelas McQuade av Chuck Norris.

När McQuade kommer ett knarksyndikat på spåren blir busarna givetvis oroliga och gör allt för att stoppa honom. Men den som trodde att det var en bra idé att skjuta hans tama varg och kidnappa hans dotter borde örfilas å det grövsta. Givetvis retar det bara upp honom till den grad att ingen går säker. Nu bryr sig inte McQuade om att hålla sig på rätt sida lagen, nu ska han skipa rättvisa på sitt eget sätt.

”Lone Wolf McQuade” är en riktig Chucken-klassiker från 1983 och en av hans bästa filmer i mitt tycke. Här paras han dessutom ihop med en vacker dam, spelad av Barbara Carrera, och ställs inför en värdig motståndare i David Carradine. Den slutliga fighten mellan de båda ser riktigt bra ut och det är uppenbart att grabbarna grus inte var intresserade av att blanda in några stuntmän i det hela utan sköta det själva. Med Chuckens bakgrund i karate och Carradines förflutna i kung fu kunde det inte gärna bli dåligt.

Det här är 110% action av den gamla skolan. Jag vet inte om den tilltalar dagens ungdom på samma sätt som den tilltalar mig, men jag hoppas verkligen att filmer utan wire-fu, cgi och bullet-time kan hitta en ny publik än idag. Jag har sett den här filmen många gånger, och jag kommer att se om den många gånger igen.