Igelkotten

• Svensk titel: Igelkotten
  • Originaltitel: Le Hérisson
  • Speltid (min): 95
  • Release (Bio): 2010-11-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-03-16

I ett bostadshus i Frankrike finner vi en besynnerlig skara människor. En av dem är Paloma, en 11-årig flicka som bestämt sig för att ta livet av sig på sin 12-årsdag och att dokumentera alla dagar fram till dess med sin videokamera. Hon filmar sig själv och sin familj, samt alla andra hon stöter på i vardagen. Till dem hör portvakten, Madame Michel. Hon är en 54-årig dam, aningen introvert, som helst av allt vill sitta i sitt lilla rum där hon kan läsa sina älskade böcker och äta choklad.

En dag flyttar herr Ozu, en medelålders japansk herre, in i huset och blir snart vän med både Paloma och Madame Michel, som i sin tur genom honom kommer närmare varandra. Men tiden går, och Palomas 12-årsdag närmar sig…

”Igelkotten” bygger på succéromanen ”Igelkottens elegans” av Muriel Barbery. Jag har själv inte läst boken, men har hört att filmen till viss del skiljer sig från förlagan. Huruvida det är till det sämre eller inte kan jag inte uttala mig om, men min svärmor, den pensionerade bibliotekarien, hävdar att filmen är bättre än boken. Det är givetvis en smaksak, men hur som helst kvarstår det faktum att filmen fungerar alldeles utmärkt på egen hand om du inte läst boken innan.

Det är en underdrift som heter duga faktiskt, det här är en underbar liten film! En varm, go och mysig historia med trovärdiga människoporträtt, genuina känslor och fantastiska skådespelarinsatser. Den unga Garance Le Guillermic, som spelar Paloma, sopar banan med Dakota Fanning vilken dag som helst. Jag rycktes genast med i den historia som berättades för mig och filmen stannade kvar hos mig långt efter att sluttexterna rullat färdigt.

Filmen är inte bara vacker innehållsmässigt, utan även rent visuellt. Nu låter jag kanske som en fanboy, men jag kan inte komma på en enda sak som var negativ med filmen, inte en enda! Jag kan på rak arm inte nämna en annan film jag känt likadant för.

”Igelkotten” har hyllats överallt och det är verkligen inte konstigt. Det är en av de absolut bästa filmerna jag någonsin sett, och jag har sett en hel del i mina dagar. Så vad väntar ni på, rusa iväg och införskaffa filmen redan idag! Ni kommer inte att ångra er.