Justin Bieber: Never Say Never

• Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 2011-03-23
  • Tagline: Find Out What's Possible If You Never Give Up.

”You said good bye, I declared war on Spain. Never say never again” sjöng jag för mig själv innan jag gick in på biografen för att se Justin Biebers första film som just heter Never say never again.

Filmen är en kombination mellan dokumentärfilm och konsertfilm, samt under filmens gång finns det en nedräkning till Biebers slutsålda konsert på Madison Square Garden som avslutar filmen. Men man får ju såklart se lite andra liveuppträdande under filmens gång om man inte skulle kunna hålla sig till slutet. Man får följa med Bieber då han turnerar, hänger med vänner och gör andra vardagliga saker, han är ju trots allt en vanlig man. I själva dokumentären är det andra människor som Biebers föräldrar, farföräldrar, producenter och Usher som blir intervjuade och talar om Bieber. Bieber blir aldrig intervjuad. Man får också se hans lojala fans snacka och bli intervjuade. 96 % av hans fans består av tonårsflickor och de är helt jävla galna. Dom kallar sig själva för Beliebers. Jim Jones- eller Roch Thériaultvibbar?

Som sagt så får man se liveuppträdanden av Bieber under filmen och den musiken han sjunger är inte jättebra, men det är fortfarande lite bättre än hans studiogrejer eftersom då läggs något filter på hans röst så att det låter som en dator. Filmen försöker visa en sensibel och talangfull sida av Justin Bieber. Man får lära sig att Bieber också är en skicklig trummis och gitarrist. Men när det kommer till det sensibla, så finns det inget. Han känns så falsk på något vis, allt han gör blir så löjligt. Biebers producenter, som har mest screen time i filmen efter Bieber, smörar ut honom och klappar varandra på axeln. Dem människorna äcklar mig. Och på grund av deras skryt känns det som att man blir mer avdistanserad från Justin Bieber som en skön kille. När man visar Justin Biebers överkropp och när han rakar sig, så finns det bara ett syfte varför man gör det. För att låta alla flickor skrika i biografen.

Det finns försök till spänningsmoment i filmen då Biebers doktor säger att Bieber måste ställa in konserter om hans röst ska hålla. Men Bieber vill inte ställa in några konserter, han vill inte göra sina fans missnöjda. Hur ska han ta sig till?

I filmen får man även se stora kändisar som Miley Cyrus, Jaden Smith och Usher och alla dessa uppträder med geniet Justin Bieber. Men nog är inte filmen tillräckligt spejsad, den är också i 3D. Men vad är det som är i 3D? Jo, undertexterna och när Bieber svävar med sin hand mot publiken. Jag försökte ta av mig 3D-brillorna men då blev undertexterna helt suddiga och bilden blev blek. Filmen innehåller också massa störiga You tube-klipp på Bieber när han är liten och sjunger.
Filmen har också ett budskap som lyder: Säg aldrig aldrig. Alla kan lyckas här i världen om man bara vill. Precis som Bieber.

På Imdb har den här filmen 1.1 /10 i betyg och det känns lite överdrivet. Det är inte Ulli Lommel-klass på den här filmen och inte heller Troll 2-klass. Filmen är såklart dålig om man inte är en belieber av Charles Manson-klass. Filmen får en stark etta.

Jonatan Lyrefelt