The Black Power Mixtape 1967-1975

• Speltid (min): 100
  • Release (Bio): 2011-04-01

Under sextio -och sjuttiotalet skickade SVT reportrar till U.S.A för att dokumentera och rapportera om vad som pågick på andra sidan Atlanten. Nyhetsrapporteringen då såg alltså lite annorlunda ut i jämförelse med dagens. Nu har Göran Hugo Olsson grävt i SVT's arkiv och har hittat ett och annat guldkorn som han använder för att göra ett par nedslag i denna politiskt röriga tidpunkt.

I filmens inledning håller Stokely Carmichael ett tal. Ett tal som sedan följs av intervjuer och bilder av flertalet viktiga personer inom medborgarrättsrörelsen. Det enda Olsson gjort med dessa bilder är att klippa ihop dem, och lagt på lite musik och kommentarer från likasinnade nutida tänkare. Olsson blir en presentatör istället för skapare av materialet hans film består av (till skillnad från en Godard som i exempelvis "Historie(s) du Cinéma" omformar det material han använder så att deras mening helt ändras). Och visst, så länge arkiven inte är helt öppna för allmänheten så behövs det filmer som "The Black Power Mixtape". Men inom en snar framtid kommer vi att kräva en regissör som gör intressantare saker med ljud och bilder än att bara visa upp dem. Vilket är något arkiv och inte konstnärer bör sysselsätta sig med.

En andra åsikt:
"Black Power Mixtape" är oavsett avsändare historiskt viktiga bilder, som säger väldigt mycket om vår dåtid såväl som samtid. Jag ser det som en stor tillgång att Olsson har valt detta enkla sätt presentera materialet, istället för att våldta och klippa sönder som exempelvis nämnda Godard säkerligen hade gjort. Att låta relaterade tänkare agitera ovanpå filmen är ett smart drag som infogar den i en historisk kontext. Resten av tänkandet får vi tittare stå för. Vem som sedan krediteras som regissör är mindre relevant eftersom den med all säkerhet genom detta blandband når en betydligare publik än om den legat och dammat i något analogt eller digitalt arkiv.
Betyg:4
/Kim Ekberg

Stefan Ramstedt