Emanuelle and the White Slave Trade

• Svensk titel: Emanuelle and the White Slave Trade
  • Originaltitel: La via della prostituzione
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-04-06
  • IMDb: Emanuelle and the White Slave Trade

Allas vår favoritjournalist Emanuelle (Laura Gemser) går än en gång undercover för att landa ett stort och viktigt scoop; den här gången är hennes målsättning att till varje pris avslöja en stor prostitutionskartell, där vackra flickor smugglas likt boskap från all världens hörn till lyxbordeller i USA. Sin vana trogen använder hon sin kropp för att få det hon vill ha...

”Emanuelle and the White Slave Trade” var den sista Emanuelle-filmen som den ökände regissören Joe D'Amato, eller Anistide Massaccesi som han egentligen hette, gjorde. Lika bra var väl det, för här går det verkligen på tomgång. Visst, Laura Gemser är fortfarande väldigt vacker och sensuell, men filmen i sig är inte mycket att hänga i granen. Jag kanske är gammaldags, men jag anser nog att en film som utger sig för att vara erotik ska vara mer sexig än långtråkig. Där misslyckas denna film med besked tyvärr.

Se gärna någon av de många andra Emanuelle-filmer som gjorts, med eller utan fröken Gemser, men skulle ni mot all förmodan missa den här så gör det inte så mycket.

1974 hade softcorefilmen ”Emmanuelle” med holländskan Sylvia Kristel i titelrollen biopremiär runt om i världen och blev en stor succé. Inte mindre än sex officiella uppföljare gjordes, den sista så sent som 1993. Dessutom gjordes det 1994 åtta stycken TV-filmer om Emmanuelle, då med Krista Allen (”Liar, Liar”) i huvudrollen. Som alltid när ett lyckat koncept slår igenom svämmade marknaden över med kopior i slutet av 70-talet. De flesta glömdes snart bort men en har lyckats stanna kvar i folks medvetande. Året var 1975 och filmen hette ”Black Emanuelle” (”Emanuelle Nera”). I titelrollen fanns den då 25-åriga indonesiskan Laura Gemser, en underskön varelse som arbetade som modell tills hon blev ”upptäckt”.

Gemser gjorde ca 13 filmer (siffran är osäker, många av filmerna har givits ut under många olika titlar) som den frigjorda reportern Emanuelle mellan 1975 och 1983. I dessa filmer råkade hon ut för allt från vit slavhandel till kvinnofängelser och snuff-film.