Summer Scars

• Svensk titel: Summer Scars
  • Originaltitel: Summer Scars
  • Speltid (min): 73
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-05-04
  • IMDb: Summer Scars

När ett gäng brittiska ungdomar bestämmer sig för att skolka och istället ägna dagen med att dricka lite bärs och tjuvröka ute i skogen räknar de inte med att något speciellt ska hända dem. Det är ju knappast första gången de tar ledigt. Men den här gången kommer att förändra dem för alltid.

När de leker med en stulen moped och far omkring på stigarna i skogen krockar de plötsligt med luffaren Peter som dock inte blir arg över att bli påkörd utan snarare blir glad över att hitta några att umgås med under dagen. Till en början har gänget och deras nya bekantskap det riktigt trevligt och Peter lär dem lite nya rackartyg vilket förstås uppskattas. Men under dagen börjar hans beteende att gradvis förändras, tills dess att ungdomarna känner sig tillfångatagna och hotade av en komplett galning! Nu måste de börja spela samma livsfarliga spel som Peter själv för att över huvud taget ha en chans att komma därifrån med livet i behåll...

”Summer Scars” från 2008 bygger på en händelse ur regissören Julian Richards uppväxt, då han och hans vänner hölls gisslan av en främmande man i skogen. En händelse som naturligtvis finns kvar i ens medvetande livet ut, och varför inte då bearbeta de hemska minnena med att göra en film om det? Resultatet är en tät thriller som håller tittaren på tårna konstant under den dryga timme som filmen pågår. Japp, filmen är kort (bara 73 minuter), men det finns inte heller någon som helst dödtid i den. De unga skådespelarna gör väldigt fina insatser och deras rädsla känns till 100% trovärdig.

Jag kände inte till regissören sedan tidigare, men efter att ha sett och verkligen gillat denna film känner jag att jag måste söka upp långfilmsdebuten ”Darklands”, som belönats med priset för bästa europeiska fantasyfilm av European Fantastic Film Festivals Federation-Méliès. Är den hälften så bra som ”Summer Scars” kommer jag vara nöjd.