Den trettonde krigaren

• Svensk titel: Den trettonde krigaren
  • Originaltitel: The 13:th Warrior
  • Speltid (min): 98
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-03-15
  • Tagline: Prey for the living.

Legenden om Beowulf ristades ned i England på 1000-talet efter mytiska händelser någon gång runt 700-750 AD (e.Kr) i Danmark. 1999 kom en film med samma namn, ”Beowulf”, med Christopher Lambert i huvudrollen. Och Lambert är lika trovärdig i sin rolltolkning som berättelsen om Grendel, monstret som attackerar den danska kungen Hrotgars fästning. ”Beowulf” är en skitfilm och vid närmare eftertanke är nog myten mera trovärdig än Christopher Lambert!

Enligt myten kom då den svenska prinsen Beowulf till Danernas rike och dödade Grendel, varvid Grendels monstruösa morsa blev lätt ilsken och kom följande natt för att hämnas. Hon slet i bitar en av kungens soldater och på morgonen beslöt sig Beowulf för att söka upp mamma monster och döda henne. Vilket han gjorde. Sedermera blev Beowulf bejublad i Danmark och kung efter sin far i Sverige. 50 år senare drabbade han ihop med en drake och föll av pinnen. Berättelsen slutar med Beowulfs begravningsceremonier.

The 13th Warrior är ingen skitfilm som ”Beowulf”! Visserligen baserar den sig LÖST på samma legend, men manusförfattaren Michael Crichton (Jurassic Park, Twister, Congo, WestWord) har behållit kvar endast ett nordiskt rike, kung Hrothgar och något som attackerar kungens fästning. Beowulf har man bytt ut mot den arabiska poeten Ahmed Ibn Fahdlan som gestaltas av Antonio Banderas, en begåvad kille som väljer omöjliga roller. Jag skulle nog ha sett här en mera karismatisk skådespelare, men Banderas gör ett hyfsat jobb och har ett fördelaktigt utseende för att gestalta en arab.
Sven Wollter spelar en sliten kung Hrothgar och en massa okända, stora, blonda skandinaver gestaltar de grymma men rättfärdiga vikingarna som skall ta livet av det som hotar kungens rike. Det sägs att den kortvuxne Banderas fick lindriga komplex då han agerade i samma scener som de långa motspelarna. Hur som helst blir det ganska roligt och välspelat och jag må då säga att t.o.m. hunden i Hrothgars salar spelar bättre än Lambert. Nog om honom!

Detta är en hjärndöd film utan logik och vett. Det som saknas i logik och vett har ersatts med blodiga slagsmål, elaka kannibaler, storslaget foto och action så det står härliga till. Detta är en perfekt film för grabbarna i soffan med pilsner och chips i näven. Efteråt kastas några proffsiga kommentarer om vissa scener i filmen, sedan glömmer man den och går ut på krogen. Ändå plockar man fram den en och annan gång, för i sin totala dumhet är detta en sevärd film. Men som sagt, vänta er icke några djupare karaktärsporträtt eller diskussion om vikingarnas politiska system. Detta är Quake Arena med hull och hår.

Kvalitén på skivan är ypperlig, bildbalansen och färgerna är exakta. Ljudet är välbalanserat och de bakre högtalarna får arbeta ordentligt.

Slutligen undrar jag följande: Beowulf nedtecknades i England och handlade om Danmark. Engelsmannen Shakespeare skrev om en dansk prins. Vad är nu allt detta engelska tjafs med Danmark? Det är nåt ruttet i det hela!