Sneakers

• Svensk titel: Sneakers
  • Originaltitel: Sneakers
  • Speltid (min): 120
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-07-27

Året är 1969. Kompisarna Martin och Cosmo använder universitetets dator för att hacka sig in i andra nätverk och ställa till hyss: bland annat ser de till att göra en ”donation” från president Nixons privata bankkonto till de Svarta Pantrarna. När Martin ger sig ut i snöstormen för att hämta lite mat stormar plötsligt polisen lokalerna och han kan inte göra annat än att se på när vännen Cosmo släpas iväg.

Nu hoppar vi ca 20 år framåt. Martin (Robert Redford), nu med nytt efternamn och ny identitet, arbetar som konsult åt banker och andra instanser med höga krav på sin datorsäkerhet. Tillsammans med sitt team, bestående av den före detta CIA-agenten Crease (Sidney Poitier), konspirationsteoretikern och teknikern ”Mother” (Dan Aykroyd), det unga geniet Carl (River Phoenix) samt ”Whistler” (David Strathairn), en blind man med utomordentlig hörsel och absolut gehör, bryter de sig in i kundernas nätverk för att sedan återrapportera till dem var bristerna finns och vad som behöver åtgärdas.

En dag dyker två personer upp på Martins kontor och utger sig för att vara NSA-agenter. De känner till Martins förflutna och hotar med att arrestera honom om han inte utför ett jobb. Jobbet går ut på att ”hämta” en svart låda, tillverkad av matematikern Dr Janek, och som enligt ryktet är en dechiffreringsmaskin så kraftfull att den kan knäcka alla krypteringssystem som finns på bara några sekunder. Ett jobb som inte låter särskilt enkelt, och som visar sig vara betydligt svårare ändå...

”Sneakers” från 1992 anses ofta vara den mest realistiska ”hacker”-film som gjorts. Vi får inte se några flashiga GUI:n eller extrema datorer som andra hackerfilmer ofta brukar vara pigga på att stoltsera med. Å andra sidan är detta framförallt en thriller, och en förbannat bra sådan.

Förutom förstklassig regi av Phil Alden Robinson (som tidigare gjort bl a ”Drömmarnas fält”, ”The Sum of All Fears” och ett avsnitt av ”Band of Brothers”) bjuds vi på skickligt skådespeleri från ovan nämnda briljanta ensemble, fin musik av James Horner och snyggt foto signerat John Lindley. Resultatet är en tät, spännande thriller som fungerar precis lika bra idag som när den kom för snart 20 år sedan.

Se den.