Krigarens hjärta

• Svensk titel: Krigarens hjärta
  • Originaltitel: What Becomes Of The Broken Hearted?
  • Speltid (min): 99
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-23

”Krigarens själ” (”Once we were warriors”)hette den omskakande filmen om en utsatt minoritetsgrupp i Nya Zeeland där pappan, Jake Heke, hade problem med såväl alkohol som temperament. Frugan åkte på stryk och ungarna drevs till vansinne och död. Denna fantastiska och rörande film presenterade Temuera Morrison som maorikrigaren med dålig tur i livet. Och han gjorde det så effektivt, att jag har haft ett gott öga till honom sedan dess. Tyvärr har han figurerat i en del skitfilmer i mindre roller, men det är kanske så, att då man är av etnisk minoritet, så blir man gärna typecastad i speciella roller. Morrison ser ut som en mördare och som en tuffing kommer han att få leva länge.

1999 kom uppföljaren till Temuera Morrisons paradroll. Den namngavs förutsägbart och korkat till ”Krigarens Hjärta” (What becomes of the broken hearted?”). Jake Heke super och slåss. Han har tagit avstånd från sin familj, men blir indragen i dess problematik då den äldsta sonen dör i gängkrig. Enligt maoritradition skall hans död hämnas och hämnaren blir den yngre sonen. Mycket i berättelsen kretsar sedan kring sonen, hans nya vänner och det grymma gänget med sin svinaktige ledare. Jakes liv blir inte bättre och de gångerna han söker kontakt med sin son eller flickvän, så blir han avvisad och hans temperament kokar över.
Plötsligt verkar det som om Jakes liv får en ny mening, ett innehåll med såväl inkomst som nya vänner. Han avancerar från svin till hjälte. Och så blir han indragen i skitet igen.

Krigarens hjärta är inte en lika uppskakande upplevelse som regissören Lee Tamahoris ”Krigarens själ”. Denna film är en modernisering och en lätt slätstruken uppföljare, som på sina ställen känns litet väl glättig. MEN! Denna film är ljusår från amerikanska familjedrama, glittriga fasader och kompromissande människor. Filmen är en påminnelse om att man faktiskt kan göra omskakande, underhållande och sanslöst bra film även utanför G7-länderna. Men jag vill påpeka att den är också en blek uppföljare till alla tiders bästa (värsta) film om familjevåld. I våldsamhet är denna rulle minst lika äcklig som ”Krigarens själ”, men riktar sig inte mot den egna familjen. Så mycket.

Temuera Morrison är en av den moderna tidens bästa skådespelare. Ge honom chansen och han blir en ny superstjärna i Hollywood. Han är Stilla Havets svar på Robert De Niro. Filmen är regisserad av Ian Mune som inte når Lee Tamahoris intensiva bildspråk, men gör bra ifrån sig i alla fall. Musiken är bitvis irriterande illa vald och bitvis mycket bra. Manuset kunde vara mera djuplodande, men duger bra i denna film. Bilden är konstigt kornig på sina ställen och skärpan kan inte heller kallas den bästa, men ljudet är av absolut högsta kvalité.

I det stora hela har vi framför oss en intressant och viktig film. Krigarens hjärta är en skådespelarbaserad film där just människorna väger över alla andra aspekter. Även om filmen är blek i jämförelse med ”Krigarens själ” så håller den hela vägen och är värd all uppmärksamhet. Mycket bra film!