Djungelbiffen & Co. - The Picha Collection

• Speltid (min): 229
  • Release (Blu-ray/DVD): 2011-09-28

Picha är en belgisk regissör och animatör som gjorde sig ett namn på 70- och 80-talet som mannen bakom ett gäng halvfräcka filmer med mycket naket och sexanspelningar. Men allt han gjorde var inte snusk, han låg också bakom de populära TV-serierna ”Zoo Olympics” och ”Zoo Cup”, som visades bland annat som avsnitt i ”Lilla Sportspegeln”.

I den här boxen fokuseras det dock på det lite mer vuxna materialet.

”Djungelbiffen” (”Tarzoon, La Honte De La Jungle”, 1975)

”Djungelbiffen” är en helknäpp Tarzan-parodi som trots att den gjorde succé inte uppskattades av alla. Arvingarna till Edgar Rice Burroughs (Tarzans skapare) var inte alls roade utan stämde filmskaparna på miljonbelopp. Nya Zeeland var inte heller imponerade utan bestämde sig för att totalförbjuda den. I USA blev den ”bara” X-stämplad, något som vanligtvis bara porrfilmer blir. Och visst, det är en massa ”tecknat” naket, men porr? Nä, inte det minsta.

Den engelska översättningen gjordes av Michael O’Donoghue, som vid samma tidpunkt var med i ”Saturday Night Live”. Så var även John Belushi, Christopher Guest och Brian Doyle-Murray som bidrar med sina röster i ”Djungelbiffen”. Huvudrollen görs dock av ingen annan än Johnny Weissmüller Jr, vars pappa var känd som Tarzan i ett otal filmer på bio.

Det är en galen film, som kanske inte bjuder på lika många asflabb nu som den gjorde vid premiären 1975, men lite kul är den allt fortfarande.

Betyg: 3/5.

”Den felande länken” (”Le Chainon Manquant”, 1980)

I ”Den felande länken” får vi berättat att Charles Darwins evolutionsteori bara är bajs. DETTA är den sanna historien om hur allt gick till och hur den allra första människan intog jorden tillsammans med sina dinosauriekompisar...

”Den felande länken” kom fem år efter ”Djungelbiffen” och bland de engelska rösterna hörs bland annat Christopher Guest, Bill Murray och hans brorsa Brian Doyle-Murray. Den fokuserar inte lika mycket på nakenhet som sin föregångare, men tappar – kanske inte direkt på grund av detta – en hel del av humorn. Det är helt enkelt för långt mellan skratten och filmen känns därför längre än de 78 minuter den är.

Betyg: 2/5.

”Stora bomber!” (”Le Big-Bang”, 1987)

Efter tredje världskriget återstår bara två kontinenter på planeten jorden. Den ena är befolkad av män (eller ja, en massa mutanter är nog närmare sanningen) och den andra av kvinnor. Det råder stor konflikt mellan de båda lägren, och ingen är mindre krigisk än den andra. Ett fjärde världskrig kan starta när som helst, och med de ny vapen som tagits fram skulle det innebära slutet för universum! Det finns bara en som kan förhindra denna katastrof: superhjälten Fred Hero!

Fred, som spenderar vardagen som intergalaktisk sopåkare tillsammans med Conan Barbaren och Darth Vader (jag skojar inte!) tar till en början inte uppdraget på större allvar, men så möter han kvinnan i sitt liv och allt sätts på sin spets. Ska han kunna medla mellan kvinnor och män på jorden och därmed undvika universums undergång? Ska han kunna starta ett liv med denna vackra kvinna han träffat? Och vad ska hans fru säga om saken?

”Stora bomber!” är enligt uppgift Pichas mest ambitiösa film och tog tre år att fullborda. Humorn är tillbaka, liksom nakenheten, och i mitt tycke är det den bästa filmen i boxen.

Betyg: 3/5