Pokémon - filmen

• Svensk titel: Pokémon - filmen
  • Originaltitel: Pokemon: The first movie
  • Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2000-04-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-10-19

Under slutet av 1999/början av 2000 var Pokémon det populäraste varumärket för barn under 12. Det gick att få tag på i stort sett allt besmyckat med produktnamnet: Dataspel, tv-serie, leksaker, klistermärken, samlarkort och så givetvis en biofilm.

När Pokémon: The first movie gick upp på biograferna strömmade barnen till biljettkassorna och filmen visades för fulla salonger. Själv gick jag dit med min 6-åriga lillebror, en liten Pokémon-expert. Jag däremot hade ingen aning om vad fenomenet egentligen innebar förutom att jag hade sett en gul liten figur som fick ungarna att skratta.

Såhär är det iallafall: Pokémon är en förkortning av Pocket Monster och är benämningen på ett djur som finns i långt över 100 olika raser. De olika raserna har personliga egenskaper som de har nytta av när deras mänskliga tränare använder dem i kamp.

Jag tycker det är synd när allt ska gå ut på att tjäna pengar. Pokémon: The first movie är tyvärr inget annat än en tråkig sörja som ska hjälpa barnen att komma ihåg att köpa samlarkort och spara pengar till det senaste spelet. Filmen är uppdelad i två delar: Pikachu's vacation och Mewtwo strikes back. Den första delen är helt oacceptabel, meningslös och dum. Den är fult tecknad och har inget att ge förutom ett rejält skratt när den populäraste figuren Pikachu bjuder på ett par skojiga grimaser (biostolarna bokstavligen skakade av barnskratt). Annars finns väl ingen direkt story. Några pokémon springer, tävlar i ett lopp, försöker få ett pokémonägg att sluta gråta och hjälper en drake som fastnat. Vi kan kalla det utfyllnad så att biobesöket ska vara i mer än ca 45 minuter.

Del två, Mewtwo strikes back, är betydligt bättre även om den inte fyller kraven för en acceptabel biofilm. Hade det varit ett avsnitt i tv-serien hade jag inte sagt något, men när det är en film som kostar minst 50 spänn att se borde den hålla betydligt bättre kvalitet. Här är det den framklonade Mewtwo som anser att de mänskliga tränarna använder pokémon som sina slavar och bestämmer sig för att ge igen. Det känns inte särskilt genomtänkt, för utförandet är inte särskilt intressant. Precis som i första delen bjuder Pikachu på ytterligare en engagerande scen, här i form av ett flyktförsök.

Nu tillhör jag inte Pokémon's målgrupp, men jag har tillräckligt med barnasinne kvar för att underhållas av tecknad film. Man märkte att ungarna förväntat sig något mer. När jag frågade min lillebror vad han tyckte om filmen sa han "Den var väl bra" och det saknades entusiasm i uttalet. Det här borde ha gjorts mycket, mycket bättre så att barnen hade bjudits på en rejäl upplevelse istället för att se ett avsnitt ur tv-serien på stor duk.

Som ni kanske vet så är flera Pokémonfilmer på gång. Själv tror jag att varumärkets storhetstid är på väg att ta slut. Kanske fortsätter Pokémon vara måttligt populär, men jag hoppas verkligen att nästa "fluga" blir bättre.

Det är trist att behöva såga en film som redan sågats av de flesta recensenter världen om. Jag kan ju säga såhär: Detta är inte det sämsta jag sett, men man måste nog vara ett ganska stort pokémonfan för att uppskatta filmen överhuvudtaget. Tittar man på hur många besökare filmen haft hittills så finns det några stycken...

Jörgen Hansson