Night of the Living Dead 3D

• Svensk titel: Night of the Living Dead 3D
  • Originaltitel: Night of the Living Dead 3D
  • Speltid (min): 80
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-03-14

Syskonen Johnny och Barbara är på väg till sin mosters begravning. De är sena och på dåligt humör, speciellt Johnny som bävar inför att träffa sin ogillande mamma igen. När de väl är framme på kyrkogården hittar mosterns gravplats med kistan klar att sänkas ned, men det finns ingen i närheten. När Johnny går tillbaka till bilen hör Barbara ett konstigt ljud inifrån kistan. Hon ropar på sin bror, bara för att i samma stund se honom bli överfallen av några långsamma, lätt förruttnade varelser. Japp, nu jävlar går döda omkring bland de levande igen!

”Night of the Living Dead” behöver väl egentligen ingen närmare presentation. George A. Romeros klassiker från 1968 står sig väl än idag och till dags dato har den genererat inte mindre än fem officiella uppföljare, tre remakes på den första filmen i serien med en fjärde på väg, en remake på den andra filmen i serien (”Dawn of the Dead”) samt en prequel. Just det ja, det finns någon konstig remake eller två av ”Day of the Dead” också, men den har jag ärligt talat ingen större koll på.

Den film som behandlas i denna recension är iaf den andra nyinspelningen av ”Night of the Living Dead”, regisserad av Jeff Broadstreet. Den har en ganska påtaglig känsla av lågbudget, vilket i sig inte är ett problem. Problemet är snarare att skådespelarna känns talanglösa och någon sympati väcker de inte hos mig iaf. Undantaget är väl veteranen Sid Haig (”Coffy”, Captain Spaulding i ”House of 1000 Corpses” mm) men annars är det inget vidare.

Sedan har vi två gimmicks i filmen varav ingen är direkt lyckad. Den första, och mest uppenbara, är det faktum att filmen är i 3D (om man så önskar, DVD:n innehåller även en vanlig 2D-version). Det är den gamla klassiska 3D-tekniken med röd/blå glasögon vi snackar om, och jag tyckte inte att den funkade något vidare på min plasma iaf. Den andra gimmicken är att huvudkaraktärerna i filmen faktiskt sitter och tittar på Romeros ursprungsfilm på TV. Kul grepp kan tyckas, lite billigt i min mening.

Jag blev inte speciellt imponerad av Broadstreets tolkning av denna zombieklassiker. Originalet är bäst, Tom Savinis nyinspelning från 1990 nästan lika bra och den här är klart sämst. Men jag är väldigt nyfiken på hur han hanterar aningen mer originellt material, t ex den prequel han gjort: ”Night of the Living Dead: Re-Animation”.