Dude, where's my car?

• Svensk titel: Dude, where's my car?
  • Originaltitel: Dude, where's my car?
  • Release (Bio): 2001-04-27

Amerikansk töntkomedi i rakt nedstigande led från föregångare i genren som t ex Bill & Teds fantastiska äventyr, Wayne's world och Beavis & Butt-head. Denna gång handlar det om Jesse & Chester, som vaknar upp efter en sjuhelvetes fest och med ett tomt minne. Denna recension skulle kunna bli jättekort; gillar du nämnda filmer, skrattar du åt den otroligt barnsliga och naiva humor som dessa filmer är fyllda av, så kommer du även gilla Dude, where's my car?. It's as simple as that, som de säger over there.

Men jag vill dra ut lite på detta, mycket beroende på att jag själv måste erkänna tillhöra den skara som trots bättre vetande fnissar och ibland skrattar rakt ut när jag ser dessa s.k. töntfilmer. Nu ska det ju sägas att 2000-talets första film i denna genre, som i viss mån är någon slags offspring till high schoolfilmer (och då mest påminnande om de dåliga filmerna i den genren som t ex Porky's) inte är någon klassiker som t ex just Wayne's world. Därtill är den för jönsig (till och med för denna genre), för mycket kopia och i avsaknad av starka personligheter som Mike Myers, Dana Carvey, Keanu Reeves eller, för den delen, Jim Carrey vars Dum & Dummare nog kan räknas in bland töntkomedier som denna. Och själv så fann jag mig själv skratta mindre och mindre ju längre filmen led. Amerikanska kritiker har menat att Dude... tar något slags rekord i hur dum en film får vara, men... är det inte just det som är kul och också meningen? Det ska ju vara dumt, men i detta fall är det inte lika kul därför att man sett det mesta förut och oftast bättre och roligare. Filmen tillför inte så mycket nytt i genren, utan känns lite som en upphottad modern töntfilm för 2000-talets unga biopublik som i kanske bara hört talas om Bill & Ted och Wayne & Garth.

Men även för de som är lite ärrade och sett en hel del, så finns det en del guldkorn även i denna rulle om tomma minnen, försvunna bilar, en väsk med pengar och sexiga utomjordingar. T ex scenen vid drive-thru restaurangen för kinesisk mat när Jesse försöker beställa lite mat och apparaten bara svarar med: And then? hela tiden. Hysteriskt kul. Eller när Jesse och Chester träffar de sexiga rymdamazonerna vid ett flertal tillfällen. Också scenen med den blinde killen som måste känna på ledaren för de kvinnliga utomjordingarna är rolig. Inledande dialogen med Jesse och Chester som upptäcker att bilen är borta fick i alla fall mig att fnissa ordentligt; where's my car, dude? Yeah, where's your car, dude? Ehh, where's my car, dude? Och så håller det på ett tag. Otroligt barnsligt, men jäkligt kul också...

Så, trots allt är det ganska enkelt; Dude, where's my car? är egentligen en ganska kass rulle, men om du lämnar hjärnan hemma och skrattar åt samma saker som jag, så kommer du att ha ganska kul åt den här filmen. Och du kommer att gå runt och förpesta omgivningen med bevingade ord som filmens titel och "Sweet!"
Töntar är kul.

Göran Skoglund