Trigger Effect, The

• Svensk titel: Trigger Effect, The
  • Originaltitel: The Trigger Effect
  • Speltid (min): 94
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-05-09

Matthew och Annie är som vilket perfekt par som helst. De bor i ett fint hus som de renoverar till sitt drömhem, de har bra jobb och en vacker liten nyfödd dotter. Allt är bara toppen.

När de en kväll kommer hem efter ett biobesök möts de av en skrikande bebis och en trött barnvakt. Feber och öroninflammation igen, typiskt. Ett samtal senare och ett recept ska finnas att hämta på apoteket morgonen efter. Dags att sova.

Under natten bryter elnätet ihop totalt och när det visar sig att strömavbrottet inte bara drabbat villaområdet utan flera städer bryter snart kaoset ut. Utan el, inga bankomater. Utan bankomater, inga kontanter. Inte heller går det att tanka bilarna, eftersom bensinpumparna inte fungerar. Folk börjar få panik och det finns inte längre utrymme för civiliserat beteende. Hur långt är människor egentligen beredda att gå?

”The Trigger Effect” är en liten sleeper i filmvärlden måste jag säga. Jag kan villigt erkänna att jag inte ens hört talas om filmen tidigare men jag är verkligen glad över att jag äntligen fått upp ögonen för den. Regisserad av David Koepp (manusförfattaren bakom filmer som ”Jurassic Park” och ”Carlito’s Way”) och med namn som Kyle MacLachlan, Elizabeth Shue, Dermot Mulroney och Michael Rooker i rollistan borde den kanske gjort mer väsen av sig vid premiären 1996, men istället floppade den rejält och blir sällan omnämnd. Synd, för detta är inte tokigt alls.

Bara inledningssekvensen, en lång tagning utan klipp, fick mig att fastna direkt. Så snyggt! Dessutom är det spännande att se hur handlingen fortskrider, och stundtals riktigt obehagligt.

”The Trigger Effect” må ha undgått mig i drygt 15 år, men nu lär jag inte släppa taget om den.