Merantau

• Svensk titel: Merantau
  • Originaltitel: Merantau
  • Speltid (min): 107
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-10
  • IMDb: Merantau

Det har varit mycket hype den senaste tiden runt den indonesiska actionrullen ”The Raid – Uppgörelsen” och dess påstått fantastiska fightingscener. Jag skriver ”påstått” för jag har ännu inte haft möjligheten att bekanta mig med filmen i fråga. Däremot har jag precis sett filmen ”Merantau” från samma regissör och med samma huvudrollsinnehavare. Den kom 2010, dvs året före ”The Raid”, men är uppföljaren bara hälften så snygg och häftig på actionplanet är jag definitivt med!

Den unge Yuda ska precis påbörja sin merantau, en traditionell övergångsrit som i korthet innebär att unga män från landsbygden beger sig in till storstaden för att där skaffa sig erfarenheter som sedan kan berika hembyn vid deras återkomst. Han hinner inte mycket mer än att komma fram till Jakarta och upptäcka att den adress han skulle bo numer endast består av en ruin innan han hamnar i trubbel. När han ser en ung flicka bli misshandlad ser han inget annat alternativ än att ingripa, vilket tyvärr sätter honom på den undre världens lista över problem som ska ”tas om hand”.

Nu måste Yuda kämpa för sitt liv och med sina kunskaper i kampsporten pencak silat är oddsen goda. Men är det tillräckligt?

Det var länge sedan jag blev imponerad över kampsport på film. Jet Li gjorde stort intryck på mig i filmen ”Fist of Legend” (som jag för övrigt beställde på bluray igår – mumma!) och likaså tyckte jag att både ”Crouching Tiger, Hidden Dragon” och ”Hero” var extremt vackert koreograferade, även om det var mer som sagoberättande. I övrigt har det känts väldigt generiskt och fantasilöst. Tills nu. Herrejävlar vad detta var roligt att se! Iko Uwais, som spelar Yuda, har en enorm karisma på film som sträcker sig långt över att bara kunna slåss snyggt. Han är trovärdig i alla avseenden, vilket är relativt sällsynt. Fightscenerna är fantastiska och fotot är riktigt snyggt. Lägg därtill en bra story och karaktärer man kan sympatisera med och du har ”Merantau”.

Så nu är det jag som ska lägga vantarna på ”The Raid”, omedelbums!