• Svensk titel: Ormarna
  • Originaltitel: Stanley
  • Speltid (min): 107
  • Release (Bio): 1973-05-31
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-10
  • IMDb: Ormarna

Seminole-indianen Tim Ochopee bor för sig själv i en liten stuga långt ute i Everglades. Ärrad av upplevelserna i Vietnam har han helt gett upp hoppet om det mänskliga släktet och ägnar sig istället helhjärtat åt sina nya vänner, ormarna. Han fångar dem inte enbart för att kunna mjölka dem på gift som kan användas till serum, utan även för att tämja dem, bli deras vänner. Han allra bästa polare är skallerormen Stanley, som tillsammans med honan Hazel snart ska bli farsa.

Stanley är så pass tam att han lyder Tims kommando, vilket blir användbart när några ondskefulla jägare – som dessutom är ansvariga för mordet på Tims far – börjar jaga reptiler i Tims hemtrakter för att kunna tillverka snygga skärp och skor. Det vore dumt att påstå att Tim kommer att låta det ske ostraffat, och tillsammans med Stanley är de på hugget (hihi) när jägarna kommer...

OK, jag gillar i allmänhet djurskräcksfilmer. Jag tycker det är kul, speciellt om det handlar om löjligt stora, muterade varianter. Ormarna i den här filmen håller sig dock till normalstorlek, och har inte heller någon konstig agenda för sig. Istället är det Tim som är huvudkaraktären. Chris Robinson, som spelar Tim, är helt fantastisk i filmen och hanterar ormar som om han aldrig gjort något annat. Jag vet inte i hur stor grad de använde sig av fejkormar under inspelningen men de ser åtminstone äkta ut i 99% av scenerna. I ett par hoppas jag verkligen att det var konstgjorda ormar, annars var det definitivt över gränsen vad det gäller hantering av djur på film (eller i allmänhet för den delen).

Hur bra Robinson än är i porträtterande av Tim och de psykiska problem han uppenbarligen har är det väldigt svårt att sympatisera med honom, vilket jag tycker är ett problem i film. Till råga på allt är den lite för lång för sitt eget bästa och blir faktiskt lite långtråkig.

En stor bonus med denna utgåva är iaf att hela filmen ”Ssssnake”, som tidigare recenserats här på Tellusfilm, finns med bland extramaterialet. Personligen tycker jag att den är bättre än ”Ormarna”, så om ni inte har införskaffat den tidigare så är detta ett perfekt tillfälle att få två filmer till priset av en.