Herkules i New York

• Svensk titel: Herkules i New York
  • Originaltitel: Hercules in New York
  • Speltid (min): 75
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-10-31

Den unge Herkules har tröttnat på att bara hänga upp i Olympen med pappa Zeus, den hatiska styvmamman Juno och de andra gudarna som tråkar honom för att han bara är en halvgud. Han vill hitta på något annat och bestämmer sig för, trots faderns förbud, att bege sig ner till de vanliga människorna på jorden. Sagt och gjort, han hoppar ner från Olympen och hamnar mitt i havet.

Snart blir han ombordtagen på ett grekiskt lastfartyg på väg till New York. Väl på plats vill han gå av båten, men kaptenen tänker inte låta honom bara kliva av så där. Men vem kan stoppa Herkules egentligen? Efter att ha slagit sina påsar ihop med en liten klen kringelförsäljare börjar Herkules leva loppan i New York. Han träffar en tjej, brottas med en björn i Central Park, utmanas av Monstro den Magnifike på tyngdlyftning och brottas för pengar. Ni vet, så där som en uttråkad halvgud gör på sin semester.

”Herkules i New York” är Arnold Schwarzeneggers filmdebut. Han krediteras under namnet Arnold Strong (“Ingen kan stava till Schwarzenegger, ett sådant namn blir du aldrig känd med”) och fick på grund av sin minst sagt grova österrikiska brytning finna sig i att bli dubbad när filmen hade premiär.

Hade det inte varit för just Arnold hade denna film knappt existerat längre. Det är en hopplös soppa, så illa agerad och utförd att man nästan vill klösa ögonen ur sig. Det enda som gör den tillnärmelsevis aningen sevärd är just Arnold, och vetskapen om hur hans karriär tog sig. Arnold själv har föreslagit att påtvingade visningar av filmen skulle kunna ersätta skendränkning som effektiv tortyrmetod.

Jag har sett filmen vid ett tidigare tillfälle, då på en gammal VHS där enbart den dubbade versionen fanns med. På denna DVD kan man dock välja om man vill höra Arnolds försök till engelska (det påminner starkt om ”tyskarna” i gamla ”Allå allå, emliga armén”) eller den taffliga dubbade varianten.

Sevärd? Nja, den här filmen kan nog inte ses som något annat än kuriosa. För bra, det är den verkligen inte.