Jaws (Hajen) - Anniversary Collector's Edition

• Svensk titel: Jaws (Hajen) - Anniversary Collector's Edition
  • Originaltitel: Jaws
  • Speltid (min): 12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-07-25

En vanlig missuppfattning om Hajen, i alla fall bland de som inte såg den när den kom ut, är att man buntar ihop den med nån av de mångfaldiga uppföljarna som man sett på Tv 3 nån sunkig höstkväll. Det är helt fel, till skillnad från Hajen 2-6, Orca-Mördarvalen och den där bläckfisk-miniserien i två delar så är Hajen orginalet och den helt klart suveräna filmen i sammanhanget. Där de andra filmerna är kryddade med gälla kvinnoskrik på förutsägbara ställen och platta manus (och vi ska inte ens tala om skådespelarna) så undviker Hajen alla grunden tack vara några viktiga faktorer. Peter Benchleys välskrivna bok som förlaga till manuset, tre mycket passande skådespelare i huvudrollerna och Steven Spielbergs regi.

Så vad handlar egentligen Hajen om? Jo, precis utanför den amerikanska kusten ligger den lilla semester-ön Amity. Polischefen Brody har nyligen flyttat hit och han ser fram emot en lugn tid utan några större problem, men så blir det självklart inte... Under de första kokheta veckorna av sommaren börjar en gigantisk vit haj husera i vattnen runt ön och den är hungrig. Människor börjar stryka med och Brody vill stänga stränderna, något som stadens styrande inte gillar nåt speciellt för om stranden stängs så går hela det lilla samhället åt pipsvängen. Brody tillkallar hjälp från Marin-institutet och den unge Matt Hooper, spelad av Richard Dreyfuss, anländer till Amity. Tillsammans börjar de leta efter hajen samtidigt som de försöker övertala stadens ledning att stänga stränderna. Till slut blir situationen så allvarlig att man blir tvungen att hyra in den erfarne och halvt galne fiskaren Quint. Tillsammans åker Brody, Hooper och Quint ut på havet för att en gång för alla få stopp på terrorn utanför Amitys stränder.

Tack vare Benchly och Carl Gottliebs manus och den mycket effektive Spielberg så blir det här en av de där få filmerna där allting flyter på så bra att det egentligen inte finns några transportsträckor eller döda punkter. Hela filmen är en mycket intensiv upplevelse där också mästaren John Williams musik hjälper till att skapa en tät stämning. Roy Schneider, Richard Dreyfuss och Robert Shaw gör alla bra prestationer, särskilt Dreyfuss, och lyfter filmen med sitt skådespeleri.

Egentligen är det inte så mycket att orda om. Hajen är en helt briljant film och förtjänar verkligen alla lovord den kan få. Sällan får man se en så här intensiv film som verkligen håller fast en i stolen, det är inget snack om att gå på toan under de här två timmarna. En intressant detalj är att nästan hela filmen utspelar sig under varma sommardagar med klarblå himmel vilket är mycket ovanligt för en skräckfilm. I traditionella skräckisen så blir det ju alltid regnigt, mörkt, dimmigt eller dylikt så fort mördaren dyker upp men icke i den här (vilket i och för sig kan bero på att hajen bor i vattnet) vilket är trevligt.

De enda nackdelarna med filmen är att den antagligen har bidragit till att vithajen nu är utrotningshotad och att man egentligen aldrig kan simma in mot stranden utan att kolla bakåt en extra gång. Men även om det är tråkiga saker så bör man se Hajen för det är verkligen film som är ungefär så bra som film kan bli - och för en gångs skull så är filmen bättre än boken.

Bonusmaterial: Mer än 75 minuter av extra filmklipp, dokumentären "the Making of Jaws", tabbar, borttagna scener, bildgalleri, storyboard, skärmsläckare och en hel del annat lull-lull.

Henrik Edberg