• Svensk titel: Coonskin
  • Originaltitel: Coonskin
  • Speltid (min): 83
  • Release (Bio): 1976-03-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-11-28
  • IMDb: Coonskin

Vad kan man säga om ”Coonskin” egentligen, som inte redan har sagts av någon annan? Löst baserad på de gamla historierna om Onkel Remus, väldigt populära i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, men senare betraktade som rasistiska och fördomsfulla. Den mest kända filmatiseringen är Disneys ”Sången om Södern” från 1946, som pga av sitt politiskt inkorrekta innehåll inte givits ut på DVD i USA (vilket gör den unik bland Disneys filmer). ”Coonskin”, i regi av Ralph Bakshi, förflyttar dock handlingen till 70-talets Harlem, med allt vad det innebär.

Filmen är en blandning av spelfilm och animerad film. I ramhistorien möter vi Randy som tillsammans med Pappy precis brutit sig ut från fängelset. De sitter och trycker mot muren medan de väntar på att Randys kompisar Sampson och Preacherman ska komma och hämta dem. Under tiden berättar Pappy (den animerade) historien om hur Brother Rabbit, Brother Bear och Preacher Fox tvingas lämna sina hem i södern och istället beger sig in på brottets bana i Harlem.

Det är en utflippad, lätt hysterisk historia och visuellt sätt är det typiskt Bakshi; en ogenerad blandning av animation och spelfilm. Det är som en fattig Roger Rabbit på fultjack.

Bakshi har lyckats få till bra skådespelare; Randy/Brother Rabbit spelas av Philip Michael Thomas (Tubbs i ”Miami Vice”), Sampson/Brother Bear spelas av Barry White (ja, DEN Barry White) och Pulitzer-vinnare Charles Gordone spelar Preacherman/Preacher Fox. Dessutom ser vi ingen mindre än Scatman Crothers (”The Shining”) som Pappy.

”Coonskin” är ingen lättsedd film, jag tror att man bör vara bekant med Bakshis stil för att kunna ta till sig den ordentligt. När man väl gör det, är det en smart bild av 70-talets Harlem, brottslighet och rasism som målas upp.