Slaget om Entebbe

• Svensk titel: Slaget om Entebbe
  • Originaltitel: Raid on Entebbe
  • Speltid (min): 139
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-01-16

Den 27 juni 1976 kapades Air France Flight 139 på sin färd från Tel Aviv till Aten av en grupp terrorister bestående av två tyskar och två palestinier. Besättningen tvingades under pistolhot ändra kurs för att först landa i Libyen där planet tankades och fortsatte sedan till sin slutdestination, flygplatsen Entebbe i Uganda. Där mötte fler terrorister upp och med stöd av Ugandas president Idi Amin krävde de frigivandet av totalt 53 fängslade palestinier från fängelser i Israel, Kenya, Frankrike, Schweiz och Västtyskland. Om dessa krav inte uppfylldes senast den 1 juli skulle gisslan börja dödas.

Kaparna separerade de judiska och israeliska passagerarna från de övriga och meddelade att planets besättning och de icke-judiska passagerarna skulle släppas fria. Kaptenen hävdade dock att samtliga passagerare var hans ansvar och vägrade lämna någon kvar. Totalt blev 85 passagerare och de 20 i besättningen kvar som gisslan i Entebbe.

När deadline nåddes den 1 juli meddelade den Israeliska regeringen att de skulle ställa upp på kraven och begärde ett par dagars frist för att verkställa frigivandet av fångarna. I själva verket innebar denna frist att Israel kunde exekvera Operation Thunderbolt, ett militärt räddningsuppdrag vars mål var att få hem gisslan och samtidigt eliminera risken att på tillbakavägen bli jagade av Ugandas flygvapen, det senare genom att förstöra samtliga stridsflygplan i Entebbe.

Den 4 juli exekverades Operation Thunderbolt med vad som får anses vara framgång. Samtliga kapare elilminerades, likaså förstördes ca 11 Mig-plan tillhörandes Ugandas flygvapen. De egna förlusterna var relativt små, fyra ur gisslan dog (varav tre under själva operationen, den fjärde hade tidigare förts till sjukhus och dödades där av militär senare) och operationens gruppledare, Yonatan Netanyahu (storebror till blivande premiärministern Benjamin Netanyahu) sköts till döds.

Föga förvånande har denna militära aktion filmatiserats ett flertal gånger, och än fler gånger har den stått som inspiration till andra, uppdiktade historier. En av filmerna som gjordes var TV-filmen ”Slaget om Entebbe”, regisserad av Irvin Kershner och med skådespelare som Peter Finch, Charles Bronson, Robert Loggia, John Saxon, James Woods och Yaphet Kotto i rollerna. Den filmen ges nu ut på DVD i Sverige av Studio S Entertainment.

Under speltiden på ca 140 minuter satt jag som på nålar. Visst, jag visste från början hur det skulle sluta, detta är ju trots allt en historisk händelse som jag redan innan kände till, om än inte i detalj. Trots det var det hela tiden spännande och hela tiden väldigt intressant. Bronson är bra som Brigadier General (jag känner tyvärr inte till den svenska benämningen på denna grad) Dan Shomron, som styrde operationen på marken i Entebbe och Peter Finch är riktigt bra som Israels premiärminister Yitzhak Rabin. Får inte heller glömma att hylla Yaphet Kotto i rollen som Idi Amin, suveränt!

”Slaget om Entebbe” är kanske inte en ”krigsfilm” i ordets rätta bemärkelse, men den är likväl bra och väckte mitt intresse rejält vad gäller hela händelsen. Nu vill jag leta upp de andra filmerna och se dem också, speciellt den med Sybil Danning och Klaus Kinski som de tyska kaparna. Det kan ju inte vara dåligt! Eller?