Borderland

• Svensk titel: Borderland
  • Originaltitel: Borderland
  • Speltid (min): 105
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-02-06

Ett par osympatiska amerikanska ungdomar på semester hamnar i onåd hos några av de mindre hyggliga invånarna och blodspillan uppstår på allehanda uppfinningsrika och slafsiga sätt. Samtidigt sitter man som åskådare i soffan och har enormt svårt att finna någon som helst empati för de drabbade idioterna. Nej, det är ingen av ”Hostel”-filmerna det handlar om, utan ”Borderland”, signerad regissören Zev Berman.

Filmen ska enligt regissörens utsago vara baserad på en riktig händelse (har vi hört det förut?), då det under vårlovet 1989 försvann en amerikansk student under festande i en gränsstad mellan Texas och Mexiko. Hans lik hittades någon månad senare tillsammans med ett dussintal andra lik, alla offer för brutala mord. Polisutredningen pekade på att det rörde sig om en sektritual av något slag och en av alla som kallades till förhör var just Zev Berman.

”Borderland” är som ovan beskrivet en i mängden av den våg av filmer som så ”populärt” kallats för ”tortyrporr”, en term som jag tycker är bedrövligt enfaldig. Därmed inte sagt att jag är speciellt förtjust i genren, oavsett vad den kallas. Första ”Hostel” tyckte jag inte alls om och såg inte heller någon av uppföljarna. ”Wolf Creek” var bättre, men ändå inte speciellt underhållande. Nej, detta är nog inte min bag. Jag ser inte poängen med att låta huvudrollsinnehavarna i filmen lida alla möjliga kval om jag ändå inte bryr mig det minsta om dem.

Nåväl, filmen är helt OK utförd med skådespelare du inte sett tidigare. Förutom Sean Astin då, som har någon sorts cameo som störd hillbilly i Mexiko. Vissa kanske tycker det är stort att självaste Samwise Gamgee är med, men ärligt talat; tackar han någonsin nej till något?