Den stora jakten

• Svensk titel: Den stora jakten
  • Originaltitel: The Big Year
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-12-28

”Stora året”. Det är namnet på en informell tävling bland fågelskådare och ornitologer i USA som i korthet går ut på att försöka se så många olika fågelarter som möjligt under ett år, och med lite tur och mycket möda försöka slå världsrekordet i antal sedda arter (det nuvarande rekordet ligger på ofattbara 748 arter!). Det är inte alla förunnat att kunna lägga den tid och de pengar som behövs för att nå detta mål, men skam den som ger sig. Har man ett brinnande intresse så har man!

”Den stora jakten” är en film om just detta fenomen. Den är baserad på boken ”The Big Year” av Mark Obmascik som handlar om det ”Stora Året” 1998, det år då Sandy Komito satte rekordet på 748 arter. Filmens huvudkaraktärer är dock fiktiva, även om de lånar drag av verkliga deltagare. Rekordhållaren Kenny Bostick, en man som är beredd att satsa allt – precis allt – på sin hobby spelas av Owen Wilson. Stu Preissler, den snart pensionerade VD:n med djup plånbok, spelas av Steve Martin och Jack Black spelar Brad Harris, killen som inte har råd att ta ledigt från jobbet för att göra sitt stora år utan bara kan ägna helger och lediga stunder åt det.

Black och Martins karaktärer finner snart varandra och spenderar en hel del tid tillsammans, medan Wilson springer vidare i sin ensamhet, som verkar bli djupare för varje dag som går. Ett år går dock fort, och till slut kan bara en fågelskådare vinna det Stora Året.

Trots att huvudrollerna spelas av tre komiker kända för att ofta ägna sig åt fysisk humor och nästan lite buskis så är ”Det stora året” en väldigt nedtonad, lugn och harmonisk film. Det bjuds inte direkt på gapflabb, utan mer en överliggande myspyskänsla som sprider sig genom kroppen när man ser den. Tyvärr kan nog omslaget, som tydligt skyltar med dessa tre namn, lura både en och annan spekulant som är ute efter en bredare komedi.