• Svensk titel: King Kong (80th Anniversary Edition)
  • Originaltitel: King Kong
  • Speltid (min): 96
  • Release (Bio): 1933-09-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-03-06
  • IMDb: King Kong (80th Anniversary Edition)

Det är nu inte mindre än 80 år sedan den ensamme jätteapan King Kong för första gången visade upp sig för allmänheten i den lilla filmen som bar hans namn. Föga anade väl regissörerna Merian C. Cooper och Ernest B. Schoedsack att de skapat en ikonisk gestalt som än idag lever kvar i människors medvetanden, inte bara pga otaliga efterapningar, nyinspelningar eller uppföljare utan faktiskt även för det ursprungliga framträdandet.

För inte kan det väl finnas någon som inte känner till historien om denna apa, ensam kvar av sitt slag som finner kärleken där han minst anar det och som mot sin vilja forslas bort från sitt hem för att visas upp och sedan dödas på en främmande plats. Jag har varit ett stort fan av filmen ända sedan jag såg den sändas på SVT nyårsaftonen 1980. Då var jag sju, snart åtta år och jag älskade filmen. Jag lyckade tigga till mig det seriealbum som baserats på filmen (jag önskar att jag hade det kvar!) och lusläste den dag och kväll.

När jag blev lite äldre hittade jag filmen på en engelsk köp-VHS och pungade givetvis upp slantarna för den direkt. Den snurrade många gånger i videon innan den för åtta-nio år sedan byttes ut mot ett exemplar på DVD (som även innehöll en färglagd version, som jag aldrig tittat på). Dessutom lade jag ju vantarna på nyinspelningen från 1976 på både VHS och DVD, samt uppföljaren ”King Kong lever”, som jag dessutom såg på bio – 2 gånger! Lägg därtill de två japanska filmerna med vår jätteapa; ”King Kong vs. Godzilla” och ”King Kong Escapes” så har vi nämnt de större titlarna i samlingen.

När Peter Jacksons nyinspelning hade premiär var jag givetvis på plats i biosalongen och för tillfället representeras den i min samling av inte mindre än tre olika DVD-utgåvor. Men hur mycket jag gillar den och de andra nyinspelningarna och uppföljarna återvänder jag alltid till originalet från 1933.

Nu, för att fira filmens 80-årsjubileum, ger Studio S Entertainment ut den på DVD i en fin specialutgåva, som förutom filmen i sig även innehåller filmen ”The Most Dangerous Game”, som spelades in samtidigt i samma kulisser och med samma skådespelare. Utgåvan innehåller också en dokumentär om ”King Kong” och en massa annat godis. Dessutom släpper de också ”King Kongs son” som även den hade premiär 1933 och som jag skamset får erkänna att jag aldrig har sett! Håll ögonen öppna för en recension av den också här på Tellusfilm.

Det råder inget som helst tvivel om att denna klassiker med de för tiden så spektakulära specialeffekterna kommer att leva kvar i många, många år till. Nu är det bara en fin Blu-ray som saknas...