Oz the Great and Powerful

• Svensk titel: Oz the Great and Powerful
  • Originaltitel: Oz the Great and Powerful
  • Speltid (min): 130
  • Release (Bio): 2013-03-15

Oscar “Oz” Diggs är en bluffmakare till trollkarl, förpassad till att uppträda med sina trick inför små tvivlande skaror besökare på ett sjabbigt kringresande tivoli. Hans stora svaghet är damer, och likt en sjöman har han åtminstone en flicka i var stad.

När en av dessa damers fästman, tillika starke man på tivolit, får höra nys om detta blir han förstås rosenrasande. Han ger sig efter Oscar, som tar till flykten med tivolits varmluftsballong. Glädjen och lättnaden över att ha undkommit försvinner dock snabbt när ballongen sugs in en gigantisk tromb!

Efter en vansinnesresa i tromben landar Oscar till slut i ett färgsprakande landskap, med blommor stora som människor. Han möter strax den vackra Theodora, som faller pladask för mannen som hon tror är den utvalde, den man som den uråldriga profetian påstår ska falla från himlen för att sedan rädda landet Oz från ondska. Oscar förstår ingenting, men spelar med i förhoppningen att vinna både det guld som utlovats samt den vackra flickans hjärta, om så bara för en natt. Sedan bekantar han sig gärna lite närmre med Theodoras båda systrar, Evanora och Glinda. Men snart börjar han ta saker på allvar, när han stöter på både häxor och flygande apor som mer än gärna slaktar honom.

”Oz the Great and Powerful” är baserad på några av Frank Baums berättelser om landet ovan regnbågen och utspelar sig före den klassiska ”Trollkarlen från Oz”. Även om referenserna till den gamla filmen är många, står denna film stadigt på egna fötter. Visuellt sett är det en mycket vacker och estetiskt tilltalande film, med bra effekter och härliga färger. Den svartvita inledningssekvensen är fantastisk och bygger fint upp stämningen.

James Franco är charmig som kvinnokarlen Oscar, och den vackra Mila Kunis likaså som Theodora, en av häxorna i Oz. Hennes båda systrar, vackra häxor även de, spelas fint av Rachel Weisz och Michelle Williams. Dessutom hör vi Zach Braff (från ”Scrubs”) som den flygande apan Finley.

Regissören Sam Raimi har här alltså gjort en film om en antihjälte som faller ner från himlen och landar på en främmande plats där invånarna misstar honom för den frälsare som profetian talat om, den man som ska rädda dem alla från ondskan. Han bluffar och ställer först upp för egen vinnings skull innan han kommer på bättre tankar och börjar hjälpa till på riktigt. I rollerna syns bland annat regissörens bror, Ted Raimi, och bästa kompis, Bruce Campbell (som åker på en hel del stryk). Låter det bekant? Med tanke på att den synopsisen skulle passa lika bra på ”Army of Darkness” från 1992 som på ”Oz the Great and Powerful” så känns det nästan som om Raimi här har gjort en liten repris. Men vad spelar det för roll när resultatet är en mycket underhållande, om än aningen tunn, och läcker film? Ingen alls. Detta blir en fyra, om inte annat så för den glädje jag kände efter filmen.