Hassel - Förgörarna

• Speltid (min): 102
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-22

I mitten av 80-talet befann jag mig av någon konstig anledning i Stockholm och hade dessutom några timmar tid på mig innan följande besök… eller vad det nu var… skulle genomföras. Där knallar jag omkring och råkar passera Filmstaden där man visar en ny svensk kriminalhistoria med det fyndiga namnet ”I Lagens Namn”. Mmmm, den skulle man se. Och så blev det.

Tvenne timmar senare var jag övertygad om att svenskarna kan göra kriminaldrama, och bra sådan, de kan ljud och bild och skådespelarna håller samma höga klass. Dessvärre, 15 år senare, är ”I Lagens Namn” fortfarande oöverträffad vad det gäller nämnda egenskaper. Visst har man prånglat ut en och annan Martin Beck-historia, Hassel-historia och många andra s.k. kriminaldraman och actionförsök, men man har sällan lyckats hela vägen. Jag erkänner frivilligt att jag finner Gösta Ekmans Beck-karaktär njutbar och vem vill inte se Mikael Persbrant eller Rolf Lassgård spela lätt psykotiska poliser. Svenskarna kan, men det håller inte hela vägen.

En film har dock kommit ganska nära det som jag kallar för njutbar upplevelse såväl i manus, regi som i skådespelarprestationerna. Det är filmen ”Kontraktet” som hade premiär för ett par tre år sedan och handlade om en alternativ lösning till Palmemordet. Det filmen var bra. Dock för kontroversiell för den svenska publiken.

Hassel - Förgörarna försöker göra sig till något som den omöjligen kan bli med en liten svensk budget och ett amerikanskkopierat regiförsök. Regissören Mikael Hylin har hämtat inspiration hos Jerry Bruckheimer och hans produktioner och försökt skapa en intensiv och actionladdad thriller. Tyvärr faller plagiatet på sin egen omöjlighet. Man kan inte amerikanisera nordiska förhållanden. Och varför skulle man ens göra det? All originalitet försvinner och vad får vi i ut? En mesig chef, en gapande chef, en skurk som försöker vara en ny Keyser Söze, ett TV-manus till story, ett omaka polispar, avstängning från jobbet och alla andra tänkbara klichéer som branschen har att erbjuda. Inte bra!

Ändå är Hassel och Co. en sevärd film. Den visar ett tappert försök i att skapa något nytt i detta land. Kanske med en mera erfaren regissör och ett vettigare manus och kanske med lite mindre product placement kan man skapa en riktig polisfilm som kan stå som förlaga till amerikanska filmskapare. Vi har talangerna och vi har en massa outnyttjad potential. Det finns egentligen inget som hindrar Sverige från att bli ett ledande filmland om man utnyttjade resurserna rätt. Mindre byråkrati, skattelättnader för konstnärliga insatser, starka finansiärer och lite riskvilligt folk. Annat behövs inte.

För de som gillade Hassel i TV-serien är denna film en välkommen glädjestund, för oss andra endast ett bra TV-avsnitt av en stryktålig polis gestaltat snyggt av Lars Erik Berenett. Ljud och blid är sådär, men i slutet får man i alla fall njuta av en bra sång. Skärpning svenska filmfolket: Ni kan bättre!