Butler, The

• Svensk titel: Butler, The
  • Originaltitel: Lee Daniels' The Butler
  • Speltid (min): 132
  • Release (Bio): 2013-10-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-02-19

Som litet barn får Cecil Gaines se sin mamma våldtas av den vite godsherren och sin pappa skjutas ihjäl av densamme. Nu, föräldralös och ensam, tas han in av godsherrens mamma och skolas till ”husneger”, den nedvärderande benämning på slavar som fick arbeta inomhus med att servera och passa upp på herrefolket.

När han blir äldre lämnar han staden, och försöker hitta ett ärligt arbete. Men i djupt segregerade USA är det lättare sagt ett gjort. Slumpen faller sig dock så att Cecil lyckas komma in och arbeta som butler på ett hotell, och där imponerar han så pass stort på en viss gäst så att han erbjuds en ny butlerposition – i Vita Huset.

Som mångårig butler i Vita Huset, tjänandes presidenter som Eisenhower, Kennedy, Nixon, Johnson, Ford, Carter och Reagan, spenderar han mycket tid på arbetet och desto mindre tid hemma. Det tar på hustrun Gloria, som i sin ensamhet hamnar i ett alkoholberoende. Cecil tappar också kontakten med sina söner, varav den äldsta blir en aktiv kämpe mot segregationen i södra USA och senare även medlem i Svarta Pantrarna.

”Lee Daniels’ The Butler” (filmbolaget var tvungen att lägga till regissörens namn i titeln för att slippa betala skadestånd till Warner Bros, som 1916 släppte en stumfilm med samma namn) är en gripande film om en turbulent tid i USA, som aldrig får glömmas bort. Kampen mot rasism är långt från över, men man får aldrig glömma att det fanns en tid när svarta kunde nekas plats på ett kafé, bara fick dricka ur vissa, speciellt utpekade vattenkranar och behandlades som paria. Å andra sidan, med tanke på de lagar som nyligen klubbats igenom i Arizona så pågår samma sak fortfarande, nu med homo-, bi- och transsexuella som utsatt grupp. Det är för jävligt.

Som jag nämnde är det en fantastisk film, även om jag kan tycka att historien går väldigt fort framåt. Jag kan inte låta bli att undra om det inte hade gjort sig ännu bättre som en miniserie istället. Nåväl.

Det går inte att prata om den här filmen utan att nämna den fantastiska skådespelarensemblen! I huvudrollen ser vi Forest Whitaker, som utan tvekan här gör sin livs roll. Hans hustru Gloria spelas av den inte helt okända Oprah Winfrey, som även hon är mycket bra. Jag satt och funderade på varför i all världen hon inte gjort mer film, men kom på att hon antagligen tjänade betydligt bättre på sin huvudsyssla. Cecils kollegor i Vita Huset spelas av bland andra Cuba Gooding Jr. och Lenny Kravitz, som såg ovanligt proper ut.

Vi måste också räkna upp presidenterna i filmen; Eisenhower spelas av Robin Williams, John F. Kennedy av James Marsden, Nixon av John Cusack, Lyndon B Johnson av Liev Schreiber och Ronald Reagan av Alan Rickman, med Jane Fonda som hustrun Nancy. Magnifikt!

”Lee Daniels’ The Butler” är en stark film, inte felfri, men absolut sevärd och definitivt tankeväckande.