Galaxina

• Svensk titel: Galaxina
  • Originaltitel: Galaxina
  • Speltid (min): 95
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-11-13

När besättningen på poliskryssaren ”The Infinity” får uppdraget att hitta ”Den blå stjärnan”, en mytomspunnen kristall som sägs ha makt över hela universum, sätter de genast fart mot den planet där den senast sågs. Det är en nätt liten resa som kommer att ta drygt 50 jordår, så medan skeppets kapten och hans kumpaner slumrar sött i kryokammare styrs farkosten med stadig hand av femboten Galaxina, en underskön android som är nästan helt anatomiskt korrekt.

Efter att besättningen kollektivt drabbas av något som mest påminner om whiplashskador blir det just Galaxina som med laserbössan i handen får ta hand om uppdraget. Bäva månde diverse aliens och skurkar!

”Galaxina” är en scifi-komedi, eller rymdbuskis, från 1980 med blott tjugoåriga Dorothy Stratten i titelrollen. Stratten, Playboys Playmate of the Year 1980, fick dock inte uppleva filmens kultstatus. Strax före premiären mördades hon av sin svartsjuke make.

Filmen är gjord som en hyllning, och parodi, på både scifi-filmer som Star Trek och Star Wars, men även westernfilmer får sig en släng. Lite kul är det att man i en scen kan se en alien stå och mecka med Adam Wests gamla Batmobile!

”Galaxina” är ingen djup film. Alls. Jag har trampat i djupare vattenpölar. Men det är å andra sidan inte heller det den försöker att vara. Det handlar helt och hållet om att ha roligt och vara rolig, att underhålla publiken för stunden. Att få dem att skratta lite, glömma vardagens sorger och besvär för åtminstone 95 minuter. Det lyckas den med, delvis i alla fall. All humor har inte åldrats med behag, men i stort är det en trevlig och lättsam upplevelse.