Heat, The

• Svensk titel: Heat, The
  • Originaltitel: The Heat
  • Speltid (min): 120
  • Release (Bio): 2013-08-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2013-12-04

Sandra Bullock spelar den strikta FBI-agenten Sarah Ashburn, en mycket skicklig utredare som löser fall efter fall och ser en kommande befordran som självklar. Hon har dock problem på det sociala planet, och är allmänt hatad av sina kollegor. När hennes chef förklarar att hon för att han över huvud taget ska kunna tänka sig att ge henne en befordran måste bege sig till Boston för att spåra en knarkboss packar hon väskorna direkt. Hon hade dock inte räknat med att behöva jobba med en partner...

Och det är inte vilken partner som helst. Shannon Mullins (Melissa McCarthy), en högljudd och vulgär Bostonsnut som tar sina skurkar till varje pris, och som väldigt sällan följer reglementet. Det omaka paret vill absolut inte ha med varandra att göra men för att kunna lösa fallet måste de lägga sin skiljaktigheter åt sidan och försöka arbeta som ett team utan att ha ihjäl varandra på kuppen.

Som ni hör är handlingen i ”The Heat” inget originellt, det är i grund och botten en standard buddycop-film som vi sett så många gånger förut. Den stora skillnaden är att det den här gången handlar om två kvinnliga brottsbekämpare. Denna lilla ”gimmick”, om man vågar kalla det så, skulle i fel händer kunnat bli en brutalt pinsam soppa till film, men jag måste säga att regissören Paul Feig, som tidigare gjort ”Bridesmaids” och avsnitt till TV-serier som ”Weeds”, ”30 Rock” och en av mina absoluta favoriter, ”Freaks & Geeks”, lyckas till 100 %.

Sandra Bullock är fullkomligt lysande som stram och uptight FBI-agent och hon briljerar med sin komiska ådra. Melissa McCarthy, som jag gillat sedan ”Gilmore Girls” (ja, jag tittade på ”Gilmore Girls”), är även hon mycket bra som den minst sagt burdusa Shannon som med sitt språk får den mest hårdnackade sjöman att rodna som en skolflicka.

Filmen innehåller fungerande humor och snygg action, precis som en bra buddycop-film ska göra. Rekommenderas!