• Svensk titel: Bamse och Tjuvstaden
  • Originaltitel: Bamse och Tjuvstaden
  • Speltid (min): 69
  • Release (Bio): 2014-01-17
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-11-10
  • IMDb: Bamse och Tjuvstaden

Bamse. Världens starkaste, snällaste och modigaste björn. Jag vågar slå vad om att alla ni som läser detta vet exakt vem jag menar. Ni läste kanske serietidningen som barn, ni kanske till och med har sett de klassiska tecknade filmerna någon av de otaliga gånger de visats på SVT. Nu är det dock dags för Bamse och hans vänner att för första gången visas på biograferna, och det i ett alldeles nytt äventyr!

Bamse och Lille Skutt planerar ett stort kalas för Skalman, som fyller år. Ingen vet riktigt hur gammal han blir, men det spelar ingen roll. Alla i hela byn är välkomna, inklusive de före detta tjuvarna Vargen, Knocke och Smocke, varggänget och piraterna, alla rehabiliterade och numera ärliga. Det finns dock en person som inte gillar läget: Reinard Räv. Han bestämmer sig för att lura alla de gamla ex-tjuvarna och påstår att de inte alls är bjudna till kalaset, att Bamse inte alls är deras vän. Nej, istället bör de allihopa börja tjuva igen och för att vara säkra på att inte Bamse ska sätta stopp för dem ska de röva bort farmor och all dunderhonung! Utan den har Bamse inte en chans!

Sagt och gjort, farmor rövas bort och med henne all dunderhonung. Nu är han kanske inte längre världens starkaste björn, men det stoppar honom inte från att till varje pris hitta farmor igen. Till sin hjälp har han givetvis sina bästa vänner, Lille Skutt och Skalman.

”Bamse och Tjuvstaden” är som tidigare nämnt ett sprillans nytt äventyr, och avsevärt modernare än de gamla TV-avsnitten. Animationen är fin, och nu är hela det nuvarande persongalleriet från tidningen med, inklusive Bamses fyra barn och den finurlige Reinard Räv. Jag såg den tillsammans med mina döttrar, 3 respektive 5 år gamla, och de var båda mycket förtjusta. Den relativt enkla storyn ihop med en alldeles lagom speltid på en timme var perfekt för den målgruppen. Som förälder behöver man inte lida sig igenom upplevelsen, något som annars är alltför vanligt när det gäller barnprogram.

Det enda som jag tyckte kändes konstigt var att vi inte längre har Olof Thunbergs karaktäristiska berättarröst, jag är helt enkelt så van vid att den ska finnas där när det gäller Bamse. Istället har vi fin skara skådespelare som ger röster åt våra tecknade vänner; Peter Haber gör Bamse, Morgan Alling gör Lille Skutt och Steve Kratz är Skalman. Reinard Räv får sin röst av Magnus Härenstam, och ingen mindre än Tomas Bolme står för berättarrösten.

Jag är övertygad om att ”Bamse och Tjuvstaden” kommer att gå riktigt bra på bio, och det är den absolut värd. Har ni barn från tre år och uppåt kan ett besök verkligen rekommenderas. Filmen är barntillåten, men barn yngre än tre har nog svårt att ta till sig allt i salongen, och kanske inte heller vill sitta still under tiden.