• Svensk titel: Skulls
  • Originaltitel: The Skulls
  • Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2000-07-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-01-29
  • Tagline: A secret society so powerful, it can give you everything you desire... at a price.

Varje år på Ivy League College blir en lite grupp studenter invalda i det hemliga sällskapet Skulls. I denna krets av lovande studenter, de flesta ur samhällets toppskick, skapas morgondagens ledare. Detta informella nätverk har en tvåhundraårig historia och har bl.a. fostrat tre amerikanska presidenter. Årligen sätts en liten grupp utvalda studenter på prov för att slutligen tas upp i sällskapet. Medlemskapet garanterar ett framgångsrikt liv, men kräver också total lojalitet av sina medlemmar. Skulls är ett samhälle i samhället, med egna lagar och regler och har man en gång blivit invald, så är man medlem på livstid.

Joshua Jackson gestaltar den tuffa fattigpojken som gör en rejäl klassklättring och han känns helt rätt i rollen. Han har den rätta inställningen och övertygar minst sagt att han är en riktig badass. Resten av de unga skådespelarna gör vad de ska och det höjer filmens betyg aningen.

The Skulls är en film med mycket högt tempo, tvister och lögner hit och dit samt en gnutta action. Tyvärr känns det ibland som om filmmakarna vill berätta så mycket att de bara öser på mer och mer utan att stanna upp för att hämta andan. Det kändes helt enkelt som om man åkte i 190 på en 30-väg, dvs alldeles för fort. Det är dock inget fel på spänningen och det är något som Rob Cohen lyckats med, fast det hade gått bättre i ett långsammare tempo. Man borde även sparat några av de riktiga klyschorna och putsat till manuset lite.

The Skulls är en helt ok ungdomsthriller och är klart värd att se, men kanske inte på bio. Den känns inte speciellt annorlunda och det finns många filmer som bör prioriteras före denna. Gillar man ungdomsfilmer med spänning, en gnutta action och lite romantik är The Skulls ett bra val.

Daniel Eek