• Svensk titel: Captain America - The Return of the First Avenger
  • Originaltitel: Captain America: The Winter Soldier
  • Speltid (min): 136
  • Release (Bio): 2014-03-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-08-18
  • IMDb: Captain America - The Return of the First Avenger

Något är ruttet inom spionorganisationen S.H.I.E.L.D. Och det beror inte på att flintskallige agent Sitwell har glömt att gå ut med soporna. Problemen ligger och gror på en högre nivå än så. Enögde bossen Nick Fury (Samuel L. Jackson) anförtror sig till hedersknyffeln Steve Rogers/Captain America (Chris Evans), som sätts under stor press. Efterlyste Rogers kan enbart lita på vige Avengers-polaren Black Widow (Scarlett Johansson) och nye flygpolaren Falcon (Anthony Mackie, inte ölsorten).

Flaggnyllet Captain Americas andra soloäventyr är en intensiv käftsmäll från början till slut. Superhjälteaction deluxe. Spännande värre. Den där signifikanta vibraniumskölden studsar mer än en pingisboll i Jan-Ove Waldners källare. Trots det höga tempot rymmer filmen flera fördjupande scener där den upptinade andra världskriget-ikonen stiftar nya bekantskaper, ifrågasätter sitt syfte och kommer 70 år för sent till en dejt. Man bryr sig faktiskt om den gode kaptenen.

Serieromanen med samma namn var mer tillbakablicksorienterad. Filmversionen skalar klokt nog ner på denna ingrediens. Nutidsfokuserar mer på Captain Americas personliga koppling till den nya motståndaren Winter Soldier. Underskatta aldrig en rysk lönnmördare utrustad med en metallarm köpt på Rusta. Konfrontationerna mellan dessa båda herrar blir riktigt mäktiga i 3D.

I mina ögon finns det ytterst lite att klaga på i denna smarta superhjältespionactionrulle med extra allt. Skådespelarna är toppen. Fast någon mer karaktär från Avengers kunde gott ha gästspelat en liten stund. Var höll de andra hjältarna hus när Captain America låg risigt till i storyns bombastiska klimax? Dessutom fattar jag inte varför filmen fått den klumpiga, alternativa titeln Captain America: Return of the First Avenger här i Sverige. Vad är det för fel på den raka originaltiteln Captain America: The Winter Soldier? Dumheter.

Uppföljaren bryter ny mark. Vänder upp och ner på saker och ting. Ska bli intressant att se hur paradigmskiftet i slutet av filmen påverkar tv-serien Agents of S.H.I.E.L.D.

Captain America 2 spelar i samma höga division som kusinerna Thor 2 och Iron Man 3. Genomtänkta Marvel vet vad de sysslar med och sår ständigt nya frön. Stanna kvar i biosalongen när eftertexterna börjar rulla. En av filmens bonusscener presenterar nya nyckelkaraktärer som kommer dyka upp i Joss Whedons Avengers: Age of Ultron (2015).