Noah

• Svensk titel: Noah
  • Originaltitel: Noah
  • Speltid (min): 138
  • Release (Bio): 2014-04-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-08-13

Så sent som i min recension av miniserien "The Bible" efterlyste jag en maffig och pompös katastroffilm om Noak och hans båttripp med alla djuren. Då tänkte jag mig någon som Roland Emmerich bakom spakarna, eller varför inte Wolfgang Petersen som är van att filma till havs. Så blev det inte.

"Noah" hamnade istället i händerna på Darren Aronofsky, vilket fick några av mina varningsklockor att ringa. Det visade sig att det var med all rätt. Det blev visserligen en katastroffilm, men i ordets värsta betydelse.

En torr (eller snarare dyngsur) Russell Crowe spelar en grinolle till Noah, som efter att fått lite sköna hallisar bestämmer sig för att bygga en stor, flytande låda, fylla den med djur och vänta in regnet. Till sin hjälp har han sin gnälliga fru (spelad av den annars så bra Jennifer Connelly) och sina barn. Just det, han får hjälp av fallna änglar också, änglar som ser ut som en blandning av Michael Bay´s Transformers och Stenbitaren från "The Never Ending Story". I det här läget undrade jag om Aronofsky drev med mig. Sedan börjar det regna, lådan flyter omkring, strandar på Ararat och yadayadayada. Det är en gammal historia, vi behöver inte ta den igen.

Problemet med "Noah" är att den är löjligt pretentiös, överspelad å det grövsta och riktigt, riktigt tråkig. Fotot är bitvis riktigt snyggt, men det räcker inte när innehållet är så urvattnat. Istället för att hålla sig flytande, sjunker "Noah" som en sten, det är ett riktigt vrak till film. Min kritik tycks kanske stå som spön i backen, men att se i vanliga fall skickliga skådespelare trampa vatten med så dåligt material är direkt plågsamt.